Konfigurowanie konsolidacji firmy

Przed konsolidacją zapisów księgi głównej dwóch lub więcej oddzielnych firm (oddziałów) w skonsolidowaną firmę należy przygotować plan kont i firmę konsolidacyjną.

W zależności od złożoności firm istnieją dwa sposoby konfigurowania konsolidacji:

  • Jeśli nie potrzebujesz ustawień zaawansowanych, takich jak uwzględnienie firmy, której jesteś właścicielem tylko części, możesz skorzystać z przewodnika konfiguracji wspomaganej konsolidacji firmy, aby szybko skonfigurować konsolidację. Przewodnik pomoże Ci przejść przez podstawowe kroki.
  • Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanych ustawień, możesz samodzielnie skonfigurować skonsolidowaną firmę i jednostki biznesowe.
    • W każdej jednostce biznesowej określ, które konta księgi głównej mają zostać uwzględnione w konsolidacji, i określ metodę translacji konsolidacji dla każdego konta.
    • W firmie konsolidacyjnej skonfiguruj kartę jednostki biznesowej dla każdej firmy, która ma zostać uwzględniona w konsolidacji. Karta jednostki biznesowej zawiera informacje, takie jak daty roku obrachunkowego jednostki biznesowej oraz procent każdego konta, które musi zostać uwzględnione w konsolidacji.

Prosta konfiguracja konsolidacji

DOTYCZY: Business Central 2021 w wersji 1 i nowsze

Jeśli konsolidacja jest prosta, na przykład dlatego, że jesteś w pełni właścicielem jednostek biznesowych do konsolidacji, przewodnik po konfiguracji wspomaganej konsolidacją firmy pomoże Ci wykonać następujące kroki:

  • Wybierz, czy chcesz utworzyć nową skonsolidowaną firmę, czy też skonsolidować dane w firmie, która została już utworzona na potrzeby konsolidacji. Firma nie powinna zawierać transakcji.
  • Wyświetl podgląd wyników. Business Central weryfikuje, czy dane podstawowe i transakcje mogą być z powodzeniem przeniesione do skonsolidowanej firmy.

Aby skorzystać z przewodnika konfiguracji wspomaganej, wykonaj następujące kroki:

  1. W widoku głównym roli Księgowy wybierz akcję Konfiguracja wspomagana.
  2. Wybierz pozycję Skonfiguruj raportowanie konsolidacji, a następnie wykonaj każdy krok w przewodniku konfiguracji wspomaganej.

Zaawansowana konfiguracja konsolidacji

Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanych ustawień konsolidacji, możesz skonfigurować konsolidację ręcznie. Na przykład, jeśli masz firmy, których jesteś właścicielem tylko częściowo, lub masz firmy, których nie chcesz uwzględniać w konsolidacji.

Skonfiguruj skonsolidowaną spółkę

Najpierw musisz założyć skonsolidowaną firmę. Skonsolidowaną firmę można skonfigurować w taki sam sposób, jak inne firmy. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Getting Ready for Doing Business.

Poniższa lista ilustruje kluczowe aspekty skonsolidowanej spółki.

  1. Konfigurowanie planu kont

    Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie lub zmienianie planu kont.

    Plany kont mogą być identyczne w całej jednostce biznesowej i skonsolidowanej firmie lub skonsolidowana firma może mieć inny plan kont. Jeśli plan kont jednostki biznesowej różni się od planu działalności skonsolidowanej firmy, należy określić mapowanie między kontami na kontach w jednostce biznesowej. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz sekcję Przygotowywanie kont księgi głównej do konsolidacji.

  2. Dodawanie jednostek biznesowych

    Aby skonsolidować dane finansowe kilku firm w skonsolidowanej firmie, należy wprowadzić informacje o spółce zależnej jako jednostkach biznesowych, które mają zostać uwzględnione, oraz o tym, ile ich danych liczbowych zostanie uwzględnionych.

    Aby uzyskać więcej informacji, zobacz sekcję Dodawanie jednostek biznesowych.

  3. Kursy wymiany można określić podczas konsolidacji sprawozdań finansowych jednostek biznesowych, jeśli sprawozdania finansowe są sporządzone w walucie obcej.

    Trzy kursy wymiany, które są używane, to Średni kurs (ręczny), Kurs zamknięciai Ostatni kurs zamknięcia. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz sekcję Określanie kursów wymiany dla konsolidacji.

  4. Można konsolidować informacje o wymiarach i konta księgi głównej.

    Aby uzyskać więcej informacji, zobacz sekcję Uwzględnianie lub wykluczanie wymiarów.

Dodawanie jednostek biznesowych

Business Central umożliwia skonfigurowanie listy jednostek biznesowych do konsolidacji, zweryfikowanie danych księgowych przed ich konsolidacją, importowanie plików i generowanie raportów konsolidacji.

  1. Zaloguj się do skonsolidowanej firmy.

  2. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Jednostki biznesowe, a następnie wybierz powiązane łącze.

  3. Wybierz pozycję Nowy, a następnie wypełnij wymagane pola. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.

    Ważny

    Wypełniając pola Data rozpoczęcia i Data zakończenia, upewnij się, że przestrzegasz reguł GAAP dotyczących okresów obrachunkowych jednostki biznesowej w porównaniu z firmą nadrzędną.

  4. Powtórz krok 3 dla każdej dodatkowej jednostki biznesowej

Jeśli jednostka biznesowa używa waluty obcej, należy określić kurs wymiany, który ma być używany w konsolidacji. Należy również wprowadzić informacje konsolidacyjne dotyczące kont księgi głównej jednostki biznesowej. Procesy te opisano w poniższych sekcjach.

Przygotowywanie kont księgi głównej do konsolidacji

Plan kont dla firmy, która będzie konsolidowana, musi określać konta do konsolidacji. Dla każdego księgowania konta księgi głównej w każdej firmie należy określić konto księgi głównej w skonsolidowanej firmie, do której saldo zostanie przeniesione w konsolidacji. Jest to mapowanie, które pozwoli na konsolidację firm z różnymi planami kont.

Jeśli plan kont w jednostce biznesowej różni się od skonsolidowanej firmy, należy przygotować konta księgi głównej do konsolidacji. Można określić konta, na których mają być księgowane obciążenia i kredyty, oraz metodę tłumaczenia walut w skonsolidowanej firmie. Jest to przydatne na przykład w przypadku częstego uruchamiania raportu.

  1. W Business Central każdej jednostki biznesowej wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Plan kont, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Otwórz kartę konta, a następnie wypełnij pola na skróconej karcie Konsolidacja. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.

Określanie kursów wymiany dla konsolidacji

Jeśli jednostka biznesowa używa innej waluty niż skonsolidowana firma, przed konsolidacją należy określić metody kursów wymiany dla każdego konta. Dla każdego konta zawartość Consol. PoleMetoda translacji określa kurs wymiany. W skonsolidowanej firmie na każdej karcie jednostki biznesowej w polu Tabela kursów wymiany walut można określić, czy konsolidacja będzie używać kursów wymiany z jednostki biznesowej, czy z skonsolidowanej firmy. Jeśli używasz kursów wymiany ze skonsolidowanej firmy, możesz zmienić kursy wymiany dla jednostki biznesowej. W przypadku jednostek biznesowych, jeśli pole Tabela kursów walut na karcie jednostki biznesowej zawiera lokalne,można zmienić kurs wymiany z karty jednostki biznesowej. Kursy wymiany są kopiowane z tabeli Kurs wymiany walut, ale można je zmienić przed konsolidacją.

W poniższej tabeli opisano metody kursów wymiany, których można używać na kontach.

Kurs wymiany Typowe zastosowanie
Średnia stawka (ręczna) Ręcznie obliczasz średnią stawkę dla okresu konsolidacji. Oblicz średnią jako średnią arytmetyczną lub jako najlepsze oszacowanie i określ wynik dla każdej jednostki biznesowej. Używane na rachunkach rachunku zysków i strat.
Kurs zamknięcia Używany do kont bilansowych.
Ostatni kurs zamknięcia Kurs obowiązujący na rynku walutowym w dniu sporządzenia bilansu lub rachunku zysków i strat. Wprowadzasz tę stawkę dla każdej jednostki biznesowej. Używany do kont bilansowych.
Kurs historyczny Kurs wymiany, który obowiązywał w momencie transakcji.
Stawka złożona Kwoty za bieżący okres są przeliczane według średniego kursu i dodawane do wcześniej zarejestrowanego salda w skonsolidowanej spółce. Metoda ta jest zwykle stosowana w przypadku rachunków zysków zatrzymanych, ponieważ obejmują one kwoty z różnych okresów, a zatem są połączeniem kwot przeliczonych z różnymi kursami wymiany.
Stopa kapitału własnego Jest to podobne do Composite. Różnice są księgowane na osobnych kontach księgi głównej.

Aby określić kursy wymiany dla jednostek biznesowych, wykonaj następujące kroki:

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Jednostki biznesowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Lista jednostek biznesowych wybierz jednostkę biznesową, a następnie wybierz akcję Średnia stawka (ręczna).
  3. Na stronie Zmienianie kursu wymiany zawartość eksch relacyjnego. Pola Kurs zostały skopiowane z tabeli Kurs wymiany walut, ale można je modyfikować. Zamknij stronę.
  4. Wybierz akcję Kurs zamknięcia.
  5. W eksch relacyjnych. W polu Kwota kursu wprowadź kurs wymiany.

Uwzględnianie lub wykluczanie wymiarów

Można konsolidować informacje o wymiarach i konta księgi głównej.

  • W odpowiednich wymiarach określ pole Kod konsolidacji lub pozostaw je puste
    • Aby wykluczyć wymiar z konsolidacji, pozostaw pole Kod konsolidacji puste w wymiarze i nie wybieraj wymiarów w polach Kopiuj wymiary w żadnych funkcjach konsolidacji ani raportach.
    • Aby uwzględnić informacje o wymiarach w konsolidacji, pozostaw pole Kod konsolidacji puste. Jednak konsolidacja będzie działać tylko wtedy, gdy wartości wymiarów w jednostce biznesowej są takie same jak w skonsolidowanej firmie.
    • Aby skonsolidować kod wartości wymiaru w jednostce biznesowej z innym kodem wartości wymiaru w skonsolidowanej firmie, wypełnij pole Kod konsolidacji w odpowiednich wymiarach.
  • Dodawanie odpowiednich wymiarów do odpowiednich kont księgi głównej

Wykluczanie firmy z konsolidacji

Jeśli nie chcesz uwzględniać jednostki biznesowej w konsolidacji, możesz ją wykluczyć. Aby to zrobić, przejdź do wizytówki jednostki biznesowej i wyczyść pole wyboru Konsoliduj.

Włączenie częściowo posiadanej firmy do konsolidacji

Jeśli jesteś właścicielem tylko części firmy, możesz uwzględnić procent każdej transakcji, który odpowiada procentowi firmy, którą posiadasz. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem 70% firmy, konsolidacja obejmie 70 USD faktury za 100 USD. Aby określić procent firmy, która należy, przejdź do karty jednostki biznesowej i wprowadź wartość procentową w polu Konsolidacja %.

Zobacz też

Konsolidacja danych finansowych z wielu firm
Zarządzanie transakcjami międzyfirmowymi
Współpraca z Business Central
Eksportowanie danych biznesowych do programu Excel

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl