Opis księgi głównej i planu kont
Księga główna przechowuje dane finansowe, a plan kont pokazuje konta, na których są księgowane wszystkie wpisy księgi głównej. Business Central zawiera standardowy plan kont, który jest gotowy do obsługi Twojej firmy.
Konfiguracja księgi głównej i konfiguracja księgowania ogólnego
Konfiguracja księgi głównej leży u podstaw procesów finansowych, ponieważ definiuje sposób księgowania danych.
Na stronie Ustawienia księgi głównej można określić sposób obsługi niektórych problemów księgowych w firmie, takich jak:
- Szczegóły zaokrąglania faktur
- Formaty adresów
- Sprawozdawczość finansowa
Wskazówka
Strona Ustawienia księgi głównej zawiera ogólne pola i pola, które są szczególnie związane z danym krajem lub regionem. Jeśli nie masz pewności co do znaczenia pola, zalecamy współpracę z księgowym w celu ustalenia, czy ma ono znaczenie dla Twojej organizacji.
Podobnie na stronie Ogólne ustawienia księgowania można określić sposób konfigurowania kombinacji ogólnych grup księgowania biznesowego i ogólnego księgowania produktów. Grupy księgowania mapowania encji, takich jak odbiorcy, dostawcy, towary, zasoby oraz dokumenty sprzedaży i zakupu, na kontach księgi głównej. Wypełniasz wiersz dla każdej kombinacji grupy księgowania firmy i grupy księgowania produktów. Ale możesz także otworzyć każdy wiersz na własnej karcie konfiguracji księgowania. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Ogłaszanie ustawień grupy.
Wskazówka
Jeśli nie widzisz pól, których szukasz na stronie Ogólne ustawienia księgowania, użyj poziomego paska przewijania u dołu strony, aby przewinąć w prawo.
Plan kont
Plan kont pokazuje wszystkie konta księgi głównej. Z poziomu planu kont możesz wykonywać następujące czynności, jak:
- Wyświetlanie raportów, które pokazują wpisy i salda księgi głównej.
- Zamknij rachunek zysków i strat.
- Otwórz kartę konta G/L, aby dodać lub zmienić ustawienia.
- Zobacz listę grup publikujących, które publikują posty na tym koncie.
- Wyświetlanie oddzielnych sald debetowych i kredytowych dla jednego konta
Konta księgi głównej można dodawać, zmieniać i usuwać. Aby jednak zapobiec rozbieżnościom, nie można usunąć konta księgi głównej, jeśli jego dane są używane w planie kont.
Kategorie kont
Strukturę sprawozdań finansowych można spersonalizować, mapując konta księgi głównej na kategorie kont.
Strona Kategorie kont G/L zawiera kategorie i podkategorie oraz przypisane do nich konta G/L. Możesz tworzyć nowe podkategorie i przypisywać te kategorie do istniejących kont.
Grupę kategorii można utworzyć, wcięcie innych podkategorii w wierszu na stronie Kategorie kont G/L. Ułatwia to uzyskanie przeglądu, ponieważ każda grupa pokazuje całkowitą równowagę. Można na przykład utworzyć podkategorie dla różnych typów środków trwałych, a następnie utworzyć grupy kategorii dla środków trwałych i środków trwałych.
Można określić, czy konta w każdej podkategorii muszą być uwzględniane w określonych typach raportów. Kategorie kont ułatwiają definiowanie układu sprawozdań finansowych.
Przykład
Na przykład domyślny wyciąg salda ma podkategorię Środki pieniężne w obszarze Aktywa obrotowe. Chcesz, aby wyciąg z salda uwzględniał drobne środki pieniężne i czeki, więc podejmujesz następujące kroki:
Dodaj dwie nowe podkategorie:
- Jeden za drobną gotówkę
- Jeden dla Twojego konta czekowego
Określ dodatkową definicję raportu Konta gotówkowe dla tych podkategorii.
Wcięcie ich w podkategorię Gotówka.
Przy następnym generowaniu harmonogramów kont wyciąg z salda pokaże całkowite saldo dla gotówki i dwa wiersze z saldami dla drobnej gotówki i konta czekowego.
Szybki przegląd
Na stronie Plan kont są wyświetlane konta na hierarchicznej liście, która zapewnia szybki dostęp do kluczowych informacji dla każdego konta. Jednak lista jest statyczna, a jeśli masz wiele kont, być może będziesz musiał trochę przewinąć, aby wyświetlić informacje dla różnych kont. Jeśli chcesz tylko uzyskać szybki przegląd podstaw, takich jak zmiany netto i salda, strona Przegląd planu kont jest przydatną alternatywą. Układ kolumn na stronie jest teraz taki sam, jak na stronie Plan kont (jest ich po prostu mniej), więc nie musisz zmieniać orientacji i możesz rozwinąć lub zwinąć poziomy hierarchiczne, aby skondensować widok. Aby ułatwić przełączanie się między stronami, strona Przegląd planu kont jest dostępna na stronie Plan kont.
Dostęp do tworzenia i edytowania kont i kategorii kont
W małej organizacji, takiej jak firma demonstracyjna CRONUS, większość użytkowników może edytować plan kont, z wyjątkiem użytkowników z licencją TEAM MEMBER. Jednak w większych organizacjach dostęp do edycji planu kont jest ograniczony rolami i uprawnieniami. Jeśli jesteś administratorem lub masz rolę Menedżer firmy lub Księgowy, możesz sprawdzić uprawnienia wszystkich użytkowników, aby upewnić się, że odpowiednie osoby mają dostęp do odpowiednich tabel. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby uzyskać omówienie uprawnień użytkownika.
Zobacz też
Finanse
Konfigurowanie lub zmienianie planu kont
Analityka biznesowa
Przypisywanie uprawnień użytkownikom i grupom