Zbieraj płatności za pomocą polecenia zapłaty SEPA

Za zgodą klienta możesz pobierać płatności bezpośrednio z konta bankowego klienta zgodnie z formatem SEPA.

Najpierw skonfiguruj format eksportu pliku bankowego, który instruuje bank, aby wykonał polecenie zapłaty. Następnie skonfiguruj metodę płatności odbiorcy. Na koniec skonfiguruj upoważnienie do polecenia zapłaty, które odzwierciedla Twoją zgodę z odbiorcą na pobieranie płatności w określonym okresie umowy.

Aby zlecić bankowi przeniesienie kwoty płatności z konta bankowego odbiorcy na konto firmowe, należy utworzyć wpis pobierania polecenia zapłaty, który zawiera informacje o kontach bankowych, fakturach sprzedaży, których dotyczy problem, oraz pozwalczce polecenia zapłaty. Następnie należy wyeksportować plik XML oparty na wpisie kolekcji, który jest wysyłany do banku w celu przetworzenia. Wszelkie płatności, których nie można przetworzyć, zostaną przekazane przez bank, a następnie należy ręcznie odrzucić dane wpisy dotyczące pobierania polecenia zapłaty.

Możesz skonfigurować standardowe kody sprzedaży odbiorcy z metodą płatności poleceniem zapłaty i informacjami o zamiłowania. Następnie można użyć funkcji Utwórz standardowy Cust. Zadaniewsadowe faktury w celu wygenerowania wielu faktur sprzedaży z wstępnie wypełnionymi informacjami o poleceniu zapłaty. Można to zrobić ręcznie lub automatycznie, zgodnie z terminem płatności.

Po pomyślnym przetworzeniu płatności, zgodnie z komunikatem banku, możesz za księgować pokwitowania płatności bezpośrednio z polecenia zapłaty. Wpisy lub przenosząc wiersze płatności do arkusza, w którym są księgowane potwierdzenia płatności, takiego jak strona Arkusz paragonów gotówkowych. Alternatywnie, w zależności od procesu zarządzania gotówką, możesz poczekać i po prostu zastosować płatności w ramach uzgadniania bankowego.

Uwaga

Aby pobierać płatności przy użyciu polecenia zapłaty SEPA, walutą na fakturze sprzedaży musi być EURO.

Konfigurowanie polecenia zapłaty SEPA

Na stronie Windykacja polecenia zapłaty można wyeksportować instrukcje do banku elektronicznego w celu wykonania polecenia zapłaty z konta bankowego odbiorcy na konto bankowe zgodnie z formatem polecenia zapłaty SEPA.

Uwaga

Globalna wersja Business Central obsługuje tylko format polecenia zapłaty SEPA. Wersja krajowa/regionalna może obsługiwać inne formaty płatności elektronicznych. Zobacz sekcję Funkcje lokalne w spisie treści.

Aby włączyć eksportowanie formatów plików bankowych, które nie są obsługiwane od wyjęcia z pudełka w Business Central, można skonfigurować definicję wymiany danych przy użyciu struktury wymiany danych. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie definicji wymiany danych.

Przed przetworzeniem płatności odbiorcy drogą elektroniczną przez wyeksportowanie instrukcji polecenia zapłaty w formacie polecenia zapłaty SEPA należy wykonać następujące czynności konfiguracyjne:

  • Skonfiguruj format eksportu pliku bankowego, który instruuje bank, aby wykonał polecenie zapłaty z konta bankowego odbiorcy na Twoje konto bankowe.
  • Skonfiguruj metodę płatności odbiorcy.
  • Skonfiguruj upoważnienie do polecenia zapłaty, które odzwierciedla Twoją umowę z odbiorcą na pobieranie płatności w określonym okresie umowy.

Aby skonfigurować konto bankowe dla polecenia zapłaty SEPA

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Konta bankowe, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Otwórz konto bankowe, którego chcesz użyć do polecenia zapłaty.
  3. Na skróconej karcie Transfer w polu Format eksportu polecenia zapłaty SEPA wybierz opcję polecenia zapłaty SEPA.

Aby skonfigurować metodę płatności odbiorcy dla polecenia zapłaty SEPA

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Metody płatności, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. Skonfiguruj metodę płatności. Wypełnij pola specyficzne dla polecenia zapłaty zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Zapłaty Określ, czy metoda płatności służy do odbioru polecenia zapłaty SEPA.
    Polecenie zapłaty Pmt. Kod warunków Określ warunki płatności, takie jak NIE PŁAĆ, które są wyświetlane na fakturach sprzedaży, które są płacone za pomocą polecenia zapłaty SEPA, aby wskazać odbiorcy, że płatność zostanie pobrana automatycznie. Alternatywnie pozostaw pole puste.
    Uwaga

    Nie wprowadzaj wartości w polu Bal. Nr konta pole.

  4. Wybierz przycisk OK, aby zamknąć stronę Metody płatności.

  5. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Klienci, a następnie wybierz powiązane łącze.

  6. Otwórz kartę odbiorcy dla odbiorcy, którego chcesz skonfigurować do odbioru polecenia zapłaty SEPA.

  7. Wybierz pole Kod metody płatności, a następnie wybierz kod metody płatności określony w kroku 3.

  8. Powtórz kroki 6 i 7 dla wszystkich klientów, których chcesz skonfigurować do odbioru polecenia zapłaty SEPA.

Aby skonfigurować zgodę na polecenie zapłaty, która reprezentuje umowę z odbiorcą

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Klienci, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Otwórz kartę odbiorcy, którą chcesz skonfigurować dla poleceń zapłaty SEPA.

  3. Wybierz akcję Konta bankowe.

  4. Na stronie Lista kont bankowych odbiorcy wybierz konto bankowe odbiorcy, które będzie używać poleceń zapłaty, a następnie wybierz akcję Upoważnienia do polecenia zapłaty.

  5. Na stronie Zlecenia polecenia zapłaty SEPA wypełnij pola zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Kod konta bankowego klienta Określa konto bankowe, z którego są pobierane płatności poleceniem zapłaty. To pole jest wypełniane automatycznie.
    Ważny od Określ datę rozpoczęcia upoważnienia do polecenia zapłaty.
    Ważny do Określ datę zakończenia upoważnienia do polecenia zapłaty.
    Data podpisania Określ datę podpisania przez odbiorcę zgody na polecenie zapłaty.
    Typ sekwencji Określ, czy umowa obejmuje wiele(cykliczne)czy pojedyncze(jednorazowe)pobieranie polecenia zapłaty.
    Oczekiwana liczba obciążeń Określ, ile kolekcji polecenia zapłaty ma być pobieranych. To pole jest istotne tylko wtedy, gdy wybrano opcję Cykliczne w polu Typ sekwencji.
    Licznik obciążenia Określa, ile kolekcji polecenia zapłaty zostało dokonanych przy użyciu tego upoważnienia do polecenia zapłaty. To pole jest aktualizowane automatycznie.
    Zablokowany Określ, że nie można pobierać poleceń zapłaty przy użyciu tego upoważnienia do polecenia zapłaty.
  6. Powtórz kroki od 1 do 5 dla wszystkich klientów, których chcesz skonfigurować dla poleceń zapłaty SEPA.

Zgoda na polecenie zapłaty jest automatycznie wstawiana w polu Identyfikator zgody na polecenie zapłaty podczas tworzenia faktury sprzedaży dla odbiorcy wybranego w kroku 2. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Tworzenie cyklicznych wierszy sprzedaży i zakupu.

Tworzenie wpisów kolekcji polecenia zapłaty SEPA i eksportowanie do pliku bankowego

Aby zlecić bankowi przelanie kwoty płatności z konta bankowego odbiorcy na konto firmowe, należy utworzyć kolekcję polecenia zapłaty, która zawiera informacje o koncie bankowym odbiorcy, fakturach sprzedaży, których dotyczy problem, oraz pozwalczce na polecenie zapłaty. Z wynikowego wpisu kolekcji polecenia zapłaty należy następnie wyeksportować plik XML, który wysyłasz lub przekazujesz do banku elektronicznego w celu przetworzenia. Wszelkie płatności, które nie mogły zostać przetworzone przez bank, zostaną przekazane przez bank, a następnie należy ręcznie odrzucić dane wpisy dotyczące pobierania polecenia zapłaty.

Uwaga

Aby pobierać płatności przy użyciu polecenia zapłaty SEPA, walutą na fakturze sprzedaży musi być EURO.

Aby utworzyć kolekcję poleceń zapłaty

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Kolekcje polecenia zapłaty, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Windykacja polecenia zapłaty wybierz akcję Utwórz kolekcję polecenia zapłaty.

  3. Na stronie Tworzenie kolekcji polecenia zapłaty wypełnij pola zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Od terminu Określ najwcześniejszą datę płatności na fakturach sprzedaży, dla których chcesz utworzyć kolekcję polecenia zapłaty.
    Do terminu Określ najpóźniejszą datę płatności na fakturach sprzedaży, dla których chcesz utworzyć kolekcję polecenia zapłaty.
    Typ partnera Określ, czy pobieranie polecenia zapłaty jest dokonywane dla klientów typu Firma czy Osoba.
    Tylko klienci z ważną zgodą Określ, czy kolekcja polecenia zapłaty jest tworzona dla odbiorców, którzy mają prawidłową zgodę na polecenie zapłaty. Uwaga: Kolekcja polecenia zapłaty jest tworzona, nawet jeśli pole Identyfikator zgody na polecenie zapłaty nie jest wypełnione na fakturze sprzedaży.
    Tylko faktury z ważną zgodą Określ, czy kolekcja polecenia zapłaty jest tworzona dla faktur sprzedaży tylko wtedy, gdy w polu Identyfikator zgody na polecenie zapłaty na fakturze sprzedaży wybrano prawidłową zgodę na polecenie zapłaty.
    Nr konta bankowego Określ, na które z kont bankowych Twojej firmy zostanie przelana pobrana płatność z konta bankowego klienta.
    Nazwa konta bankowego Określa nazwę konta bankowego wybranego w polu Nr konta bankowego. To pole jest wypełniane automatycznie.
  4. Wybierz przycisk OK.

Kolekcja polecenia zapłaty jest dodawana do strony Kolekcje polecenia zapłaty i tworzony jest co najmniej jeden wpis kolekcji polecenia zapłaty.

Aby wyeksportować wpis kolekcji polecenia zapłaty do pliku bankowego

  1. Na stronie Windykacja polecenia zapłaty wybierz opcję Zbieranie polecenia zapłaty. Akcja wpisów.

  2. Na poleceniu zapłaty Collect. Wpisy, zaznacz wpis, który chcesz wyeksportować, a następnie wybierz akcję Utwórz plik polecenia zapłaty.

  3. Zapisz plik eksportu w lokalizacji, z której go wysyłasz lub przesyłasz do swojego banku elektronicznego.

    Na poleceniu zapłaty Collect. Na stronie Wpisy pole Stan odbioru polecenia zapłaty zostanie zmienione na Utworzono plik. Na stronie Zlecenia polecenia zapłaty SEPA pole Licznik obciążenia jest aktualizowane o jedną liczbę.

Jeśli wyeksportowany plik nie może zostać przetworzony, na przykład dlatego, że odbiorca jest niewypłacalny, można odrzucić wpis kolekcji polecenia zapłaty. Jeśli wyeksportowany plik zostanie pomyślnie przetworzony przez bank, należne płatności za zaangażowane faktury sprzedaży są automatycznie pobierane od zaangażowanych klientów. W takim przypadku możesz zamknąć kolekcję.

Aby odrzucić wpis odbioru polecenia zapłaty

  • Na poleceniu zapłaty Collect. Wpisy, wybierz wpis, który nie został pomyślnie przetworzony, a następnie wybierz akcję Odrzuć wpis.

    Wartość w polu Stan w kolekcji polecenie zapłaty. Stronawpisów zostanie zmieniona na Odrzucone.

Aby zamknąć kolekcję polecenia zapłaty

  • Na poleceniu zapłaty Collect. Wpisy, wybierz wpis, który został pomyślnie przetworzony, a następnie wybierz akcję Zamknij kolekcję.

    Powiązana kolekcja poleceń zapłaty jest zamknięta.

Możesz teraz przystąpić do księgowania pokwitowań płatności dla zaangażowanych faktur sprzedaży. Można to zrobić, ponieważ zazwyczaj księguje się pokwitowania płatności, na przykład na stronie Rejestracja płatności, lub można zapisać powiązane potwierdzenia płatności bezpośrednio z polecenia zapłaty. Strona wpisów. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Zbieranie płatności za pomocą polecenia zapłaty SEPA.

Księgowanie pokwitowań płatności poleceniem zapłaty SEPA

Po pomyślnym przetworzeniu odbioru polecenia zapłaty przez bank można przystąpić do zaeczowania otrzymania płatności za odnośne faktury sprzedaży. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Tworzenie wpisów kolekcji polecenia zapłaty SEPA i Eksportowanie do pliku bankowego.

Potwierdzenie płatności można zapisać bezpośrednio na stronie Windykacja polecenia zapłaty lub Na stronie Pobieranie polecenia zapłaty. Strona wpisów. Alternatywnie można przekazać pracę innemu użytkownikowi, przygotowując powiązane wiersze arkusza.

Aby za księgować potwierdzenie płatności poleceniem zapłaty ze strony Windykacja polecenia zapłaty

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Kolekcje polecenia zapłaty, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz wiersz dla kolekcji polecenia zapłaty, która została wyeksportowana do pliku bankowego i pomyślnie przetworzona przez bank.

  3. Wybierz akcję Księgowanie potwierdzeń płatności.

  4. Na stronie Księgowanie odbioru polecenia zapłaty wypełnij pola zgodnie z opisem w poniższej tabeli.

    Pole Opis
    Numer odbioru polecenia zapłaty Określ kolekcję polecenia zapłaty, dla której chcesz zasysplować potwierdzenie płatności.
    Szablon dziennika ogólnego Określ, który szablon arkusza ogólnego ma być używany do księgowania potwierdzenia płatności, na przykład szablon dla paragonów gotówkowych.
    Nazwa partii dziennika ogólnego Określ partię arkusza ogólnego, która ma być używana do księgowania potwierdzenia płatności.
    Tworzenie tylko dziennika Zaznacz to pole wyboru, jeśli nie chcesz księgować potwierdzenia płatności po wybraniu przycisku OK. Potwierdzenie płatności zostanie przygotowane w określonym arkuszu i nie zostanie zaksięgowane, dopóki ktoś nie opublikuje danego arkusza.
  5. Wybierz przycisk OK.

Zobacz też

Zarządzanie należnościami
Zarządzanie usługami

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl