Praca z wymiarami

Wymiary to wartości, które kategoryzują wpisy, dzięki czemu można je śledzić i analizować w dokumentach, takich jak zamówienia sprzedaży. Wymiary mogą na przykład wskazywać projekt lub dział, z którego pochodzi wpis.

Na przykład zamiast konfigurować osobne konta księgi głównej dla każdego działu i projektu, można użyć wymiarów jako podstawy analizy i uniknąć konieczności tworzenia skomplikowanego planu kont. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Analiza biznesowa.

Innym przykładem jest skonfigurowanie wymiaru o nazwie Działi użycie tego wymiaru podczas księgowania dokumentów sprzedaży. Umożliwi to korzystanie z narzędzi analizy biznesowej, aby zobaczyć, który dział sprzedał które przedmioty. Im więcej wymiarów używasz, tym bardziej szczegółowe raporty możesz oprzeć swoje decyzje biznesowe. Na przykład pojedynczy wpis sprzedaży może zawierać informacje z wielu wymiarów, takie jak:

  • Konto, na które została zaksięgowana sprzedaż przedmiotu
  • Gdzie przedmiot został sprzedany
  • Kto go sprzedał
  • Rodzaj klienta, który go kupił

Analiza według wymiarów

Wymiary odgrywają ważną rolę w analizie biznesowej, na przykład podczas definiowania widoków analizy. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Analizowanie danych według wymiarów.

Wskazówka

Szybkim sposobem analizowania danych transakcyjnych według wymiarów jest użycie sum filtrowania filtru Ustaw filtr wymiarów według wymiarów w planie kont i na stronach wpisów.

Uwaga

Widoki analizy często używają danych z wymiarów. Jeśli okaże się, że w zaksięgowanych wpisach księgi głównej użyto niepoprawnego wymiaru, można poprawić wartości wymiarów i zaktualizować widoki analizy. Pomoże to zachować dokładność raportów finansowych i analiz. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Rozwiązywanie problemów z wymiarami i ich korygowanie

Zestawy wymiarów

Zestaw wymiarów jest unikalną kombinacją wartości wymiarów. Jest on przechowywany jako wpisy zestawu wymiarów w bazie danych. Każdy wpis zestawu wymiarów reprezentuje pojedynczą wartość wymiaru. Zestaw wymiarów jest identyfikowany przez wspólny identyfikator zestawu wymiarów, który jest przypisany do każdego wpisu zestawu wymiarów, który należy do zestawu wymiarów.

Podczas tworzenia wiersza arkusza, nagłówka dokumentu lub wiersza dokumentu można określić kombinację wartości wymiarów. Zamiast jawnie przechowywać każdą wartość wymiaru w bazie danych, identyfikator zestawu wymiarów jest przypisywany do wiersza arkusza, nagłówka dokumentu lub wiersza dokumentu w celu określenia zestawu wymiarów.

Konfigurowanie wymiarów

Można zdefiniować wymiary i wartości wymiarów, aby kategoryzować arkusze i dokumenty, takie jak zamówienia sprzedaży i zamówienia zakupu. Wymiary można skonfigurować na stronie Wymiary, na której tworzy się jeden wiersz dla każdego wymiaru,na przykład Projekt, Dział, Obszari Sprzedawca.

Można również skonfigurować wartości wymiarów. Na przykład wartości mogą być działami w firmie. Wartości wymiarów można skonfigurować w strukturze hierarchicznej podobnej do planu kont, dzięki czemu dane można podzielić na różne poziomy szczegółowości i zsumować podzbiory wartości wymiarów. Możesz zdefiniować tyle wymiarów i wartości wymiarów, ile potrzebujesz, a wszyscy w Twojej firmie mogą z nich korzystać.

Po skonfigurowaniu wymiarów i wartości można zdefiniować wymiary globalne i wymiary skrótów na stronie Ustawienia księgi głównej, które zawsze będą dostępne do wybrania jako pola w wierszach arkusza i dokumentu oraz zapisy księgi, bez konieczności uprzedniego otwierania strony Wymiary. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby skonfigurować wymiary globalne i wymiary skrótów.

  • Wymiary globalne są używane jako filtry, na przykład w raportach, zadaniach wsadowych i portach XMLports. Możesz użyć tylko dwóch wymiarów globalnych, więc wybierz wymiary, których będziesz często używać.
  • Wymiary skrótów są dostępne jako pola w arkuszach, wierszach dokumentu i zapisach księgi. Możesz utworzyć maksymalnie osiem z nich.
Uwaga

Po użyciu nowego wymiaru w dowolnym wpisie, takim jak wiersz lub nowy rekord, nie można usunąć wymiaru, nawet jeśli wpis nie zostanie zaopubliczny. Wynika to z faktu, że Business Central natychmiast tworzy wymiar ustawiony dla wiersza lub rekordu. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Zestawy wymiarów.

Aby skonfigurować wymiary domyślne dla odbiorców, dostawców i innych kont

Możesz przypisać wymiar domyślny dla określonego konta. Wymiar zostanie skopiowany do arkusza lub dokumentu po wprowadzeniu numeru konta w wierszu, ale w razie potrzeby można usunąć lub zmienić kod w wierszu. Możesz również nadać wymiar wymagany do opublikowania wpisu z określonym typem konta.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Wymiary, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Wymiary wybierz odpowiedni wymiar, a następnie wybierz akcję Domyślne przyciemnienie typu konta.
  3. Wypełnij wiersz dla każdego nowego wymiaru domyślnego, który chcesz skonfigurować. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
Wskazówka

Jeśli chcesz ustawić wymiar jako wymagany, ale nie chcesz przypisywać wartości domyślnej do wymiaru, pozostaw pole Kod wartości wymiaru puste, a następnie wybierz opcję Kod obowiązkowy w polu Księgowanie wartości.

Ostrzeżenie

Jeśli konto jest używane w zadaniach wsadowych Korygowanie kursów wymiany lub Księgowanie kosztu zapasów do zadania wsadowego G/L, nie wybieraj opcji Kod obowiązkowy lub Ten sam kod. Te zadania wsadowe nie mogą używać kodów wymiarów.

Uwaga

Jeśli konto musi mieć inny wymiar niż wymiar domyślny dla typu konta, należy skonfigurować wymiar domyślny dla tego konta. Domyślny wymiar konta zastępuje domyślny wymiar typu konta.

Aby skonfigurować domyślne priorytety wymiarów

Różne typy kont, takie jak konto odbiorcy i konto towaru, mogą mieć skonfigurowane różne wymiary domyślne. W rezultacie wpis może mieć więcej niż jeden domyślny wymiar proponowany dla wymiaru. Aby uniknąć takich konfliktów, można zastosować reguły priorytetu do różnych źródeł.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Domyślne priorytety wymiarów, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Domyślne priorytety wymiarów w polu Kod źródłowy wprowadź kod źródłowy tabeli wpisów, do której będą stosowane domyślne priorytety wymiarów.
  3. Wypełnij wiersz dla każdego domyślnego priorytetu wymiaru, który ma być odpowiedni dla wybranego kodu źródłowego.
  4. Powtórz procedurę dla każdego kodu źródłowego, dla którego chcesz skonfigurować domyślne priorytety wymiarów.
Ważny

Jeśli skonfigurujesz dwie tabele o tym samym priorytecie dla tego samego kodu źródłowego, Business Central zawsze wybierze tabelę o najniższym identyfikatorze tabeli.

Aby skonfigurować kombinacje wymiarów

Aby uniknąć publikowania wpisów o sprzecznych lub nieistotnych wymiarach, można zablokować lub ograniczyć określone kombinacje dwóch wymiarów. Zablokowana kombinacja wymiarów oznacza, że nie można opublikować obu wymiarów w tym samym wpisie, niezależnie od tego, jakie są wartości wymiarów. Ograniczona kombinacja wymiarów umożliwia księgę księgowania obu wymiarów w tym samym wpisie, ale tylko w przypadku niektórych kombinacji wartości wymiarów.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Kombinacje wymiarów, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Kombinacje wymiarów wybierz pole kombinacji wymiarów i wybierz jedną z następujących opcji.

    Pole Opis
    Bez ograniczeń Ta kombinacja wymiarów nie ma ograniczeń. Wszystkie wartości wymiarów są dozwolone.
    Ograniczony Ta kombinacja wymiarów ma ograniczenia w zależności od wprowadzonych wartości wymiarów. Ograniczenia należy zdefiniować na stronie Kombinacja wartości wymiarów.
    Zablokowany Ta kombinacja wymiarów jest niedozwolona.
  3. Jeśli wybrano opcję Ograniczone, należy zdefiniować, które kombinacje wartości wymiarów mają być blokowane. Aby to zrobić, wybierz pole, aby zdefiniować kombinację wymiarów.

  4. Teraz wybierz kombinację wartości wymiaru, która jest zablokowana i wprowadź Zablokowane w polu. Puste pole oznacza, że kombinacja wartości wymiaru jest dozwolona. Powtórz tę czynność, jeśli wiele kombinacji jest zablokowanych.

Uwaga

Te same wymiary są wyświetlane zarówno w wierszach, jak i kolumnach, dlatego wszystkie kombinacje wymiarów są wyświetlane dwa razy. Business Central automatycznie wyświetla ustawienie w obu polach. Nie można wybrać niczego w polach od lewego górnego rogu do góry, ponieważ te pola mają ten sam wymiar zarówno w wierszach, jak i kolumnach.

Wybrana opcja nie jest widoczna przed wyjściem z pola.

Aby wyświetlić nazwę wymiarów zamiast kodu, zaznacz pole Pokaż nazwę kolumny.

Aby skonfigurować wymiar globalny i wymiary skrótów

Wymiary globalne i wymiary skrótów mogą być używane jako filtry w Business Central, w tym w raportach, zadaniach wsadowych, stronach wejściowych księgi i widokach analiz. Wymiary globalne i skróty są zawsze dostępne do bezpośredniego wstawiania bez uprzedniego otwierania strony Wymiary. W wierszach arkusza i dokumentu można wybrać wymiary globalne i wymiary skrótów w polu w wierszu. Można skonfigurować dwa wymiary globalne i osiem wymiarów skrótów. Wybierz wymiary, których używasz najczęściej.

Ważny

Zmiana wymiaru globalnego lub wymiaru skrótu wymaga zaktualizowania wszystkich wpisów opublikowanych wraz z wymiarem. Aby zmienić wymiar globalny, należy użyć funkcji Zmień wymiary globalne, ale może to być czasochłonne i może mieć wpływ na wydajność, a tabele mogą być zablokowane podczas aktualizacji. Dlatego starannie wybieraj wymiary globalne i skrótowe, aby nie trzeba było ich później zmieniać. Aby zmienić wymiar skrótu, użyj akcji Zmień wymiary.

Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby zmienić wymiary globalne.

Uwaga

Dodanie lub zmiana wymiaru globalnego lub wymiaru skrótu jest automatycznie wylogowywana i ponownie wprowadzana, dzięki czemu nowa wartość jest przygotowywana do użycia.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Ustawienia księgi głównej, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na skróconej karcie Wymiary wypełnij pola. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.

Aby zmienić wymiary globalne

Po zmianie wymiaru globalnego lub wymiaru skrótu wszystkie wpisy opublikowane z danym wymiarem są aktualizowane. Ponieważ proces ten może być czasochłonny i może wpływać na wydajność, dostępne są dwa różne tryby dostosowywania procesu do rozmiaru bazy danych.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Ustawienia księgi głównej, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Zmień wymiary globalne.

  3. U góry strony wybierz jedną z następujących opcji, aby zdefiniować, w którym trybie jest uruchamiane zadanie wsadowe.

    Opcja Opis
    Sekwencyjnego (Domyślnie) Zmiana jest wykonywana w jednej transakcji, która przywraca wszystkie wpisy do wymiarów, które miały przed zmianą.

    Ta opcja jest zalecana, jeśli firma zawiera stosunkowo niewiele opublikowanych wpisów, których ukończenie zajmie najkrótszy czas. Proces blokuje wiele tabel i blokuje innych użytkowników, dopóki nie zostanie zakończony. Należy pamiętać, że w przypadku dużych baz danych proces może nie być w stanie ukończyć w tym trybie. W takim przypadku użyj opcji Równolegle.
    Równoległy Zmiana wymiaru odbywa się w wielu sesjach w tle, a operacja jest dzielona na wiele transakcji. Aby użyć tej opcji, włącz przełącznik Przetwarzanie równoległe.

    Zalecamy tę opcję dla dużych baz danych lub firm z wieloma opublikowanymi wpisami, ponieważ zajmie to najkrótszy czas. Należy zauważyć, że w tym trybie proces aktualizacji nie rozpocznie się, jeśli istnieje więcej niż jedna aktywna sesja bazy danych.
  4. W polach Kod wymiaru globalnego 1 i/lub Kod wymiaru globalnego 2 wprowadź nowe wymiary. Bieżące wymiary są wyświetlane w kolorze szarym za polami.

  5. W zależności od trybu wykonaj jedną z następujących czynności:

    • W trybie sekwencyjnym wybierz akcję Uruchom.
    • W trybie równoległym wybierz akcję Przygotuj.

    Karta Wpisy dziennika jest wypełniona informacjami o wymiarach, które zostaną zmienione.

  6. Wyloguj się z Business Central, a następnie zaloguj się ponownie.

  7. Wybierz akcję Uruchom, aby rozpocząć równoległe przetwarzanie zmian wymiarów.

Przykład konfiguracji wymiarów

Załóżmy, że Twoja firma chce śledzić transakcje na podstawie struktury organizacyjnej i lokalizacji geograficznych. Aby to zrobić, możesz skonfigurować dwa wymiary na stronie Wymiary:

  • OBSZAR
  • DZIAŁ
Kod Nazwa Podpis kodowy Podpis filtru
OBSZAR Obszar Numer kierunkowy Filtr obszaru
DZIAŁ Dział Kod działu Filtr działowy

W polu OBSZARmożna dodać następujące wartości wymiarów:

Kod Nazwa Typ wartości wymiaru
10 Ameryka Suma wstępna
20 Ameryka Północna Norma
30 Pacyficzny Norma
40 Ameryka Południowa Norma
50 Ameryka Północna i Południowa, Razem Suma końcowa
60 Europa Suma wstępna
70 UE Norma
80 Poza UE Norma
90 Europa, Ogółem Suma końcowa

W przypadku dwóch głównych obszarów geograficznych, obu Ameryk i Europy, można dodać podkategorie dla regionów, wcięcie wartości wymiarów. Umożliwi to raportowanie sprzedaży lub wydatków w regionach i uzyskiwanie sum dla większych obszarów geograficznych. Możesz także użyć krajów lub regionów jako wartości wymiarów lub powiatów lub miast, w zależności od firmy.

Uwaga

Aby skonfigurować hierarchię, kody muszą być uporządkowane alfabetycznie. Obejmuje to kody wartości wymiarów, które są dostarczane w Business Central.

W przypadku DZIAŁUnależy dodać następujące wartości wymiarów:

Kod Nazwa Typ wartości wymiaru
ADMIN Administracja Norma
PROD Produkcja Norma
SPRZEDAŻ Sprzedaż Norma

Po tej konfiguracji można dodać dwa wymiary jako dwa wymiary globalne na stronie Ustawienia księgi głównej. Oznacza to, że można używać AREA i DEPARTMENT jako filtrów dla wpisów w księdze głównej, a także we wszystkich raportach i harmonogramach kont. Oba wymiary globalne są również automatycznie dostępne do użycia w wierszach wejściowych i nagłówkach dokumentów jako wymiary skrótów.

Przegląd wymiarów używanych wielokrotnie

Strona Wymiary domyślne - Wiele określa, w jaki sposób grupa kont używa wymiarów i wartości wymiarów. Można to zrobić, podświetlając wiele kont, a następnie określając domyślne wymiary i wartości wymiarów dla wszystkich kont wyróżnionych na liście kont. Po określeniu wymiarów domyślnych dla wyróżnionych kont aplikacja zasugeruje te wymiary i wartości wymiarów za każdym razem, gdy używane jest jedno z tych kont, na przykład w wierszu arkusza. Ułatwia to użytkownikowi księgowanie wpisów, ponieważ pola wymiarów są wypełniane automatycznie. Jednak sugerowane wartości wymiarów można zmienić na przykład w wierszu arkusza.

Strona Wymiary domyślne-Wiele zawiera następujące pola:

Pole Opis
Kod wymiaru Pokazuje wszystkie wymiary, które zostały zdefiniowane jako wymiary domyślne na co najmniej jednym z wyróżnionych kont. Wybierając pole, możesz zobaczyć listę wszystkich dostępnych wymiarów. Jeśli wybierzesz wymiar, wybrany wymiar zostanie zdefiniowany jako wymiar domyślny dla wszystkich wyróżnionych kont.
Kod wartości wymiaru Pokazuje wartość pojedynczego wymiaru lub termin (Konflikt). Jeśli w polu jest wyświetlana wartość wymiaru, wszystkie wyróżnione konta mają tę samą domyślną wartość wymiaru dla wymiaru. Jeśli w polu jest wyświetlany termin (Konflikt), nie wszystkie wyróżnione konta mają tę samą domyślną wartość wymiaru dla wymiaru. Wybierając pole, można wyświetlić listę wszystkich dostępnych wartości wymiarów dla wymiaru. Jeśli wybierzesz wartość wymiaru, wybrana wartość wymiaru zostanie zdefiniowana jako domyślna wartość wymiaru dla wszystkich wyróżnionych kont.
Księgowanie wartości Wyświetla regułę księgowania pojedynczej wartości lub termin (Konflikt). Jeśli w polu jest wyświetlana reguła księgowania wartości, wszystkie wyróżnione konta mają tę samą regułę księgowania wartości dla wartości wymiaru. Jeśli termin (Konflikt) jest wyświetlany w polu, nie wszystkie wyróżnione konta mają tę samą regułę księgowania wartości dla wartości wymiaru. Wybierając pole Księgowanie wartości, można wyświetlić listę reguł księgowania wartości. Jeśli wybierzesz regułę księgowania wartości, zostanie ona zastosowana do wszystkich wyróżnionych kont.

Korzystanie z wymiarów

W dokumencie, takim jak zamówienie sprzedaży, można dodać informacje o wymiarach zarówno dla pojedynczego wiersza dokumentu, jak i dla samego dokumentu. Na przykład na stronie Zamówienie sprzedaży można wprowadzić wartości wymiarów dla pierwszych dwóch wymiarów skrótu w poszczególnych wierszach sprzedaży i dodać więcej informacji o wymiarach, wybierając przycisk Wymiary.

Jeśli zamiast tego pracujesz w arkuszu, możesz dodać informacje o wymiarach do wpisu w ten sam sposób, jeśli skonfigurowano wymiary skrótów jako pola bezpośrednio w wierszach arkusza.

Można skonfigurować wymiary domyślne dla kont lub typów kont, tak aby wymiary i wartości wymiarów były wypełniane automatycznie.

Aby wyświetlić wymiary globalne na stronach wejściowych księgi

Wymiary globalne są zawsze definiowane przez firmę i nazywane przez firmę. Aby wyświetlić wymiary globalne firmy, otwórz stronę Ustawienia księgi głównej.

Na stronie wprowadzania księgi można sprawdzić, czy istnieją wymiary globalne dla wpisów. Te dwa wymiary globalne różnią się od pozostałych wymiarów, ponieważ można ich używać jako filtrów w dowolnym miejscu w Business Central.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Plan kont, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Plan kont wybierz akcję Zapisy w księdze.
  3. Aby wyświetlić tylko te wpisy, które są istotne, ustaw jeden lub więcej filtrów na stronie.
  4. Aby wyświetlić wszystkie wymiary wpisu, zaznacz wpis, a następnie wybierz akcję Wymiary.
Uwaga

Na stronie Wymiary wprowadzania księgi są wyświetlane wymiary dla jednego wpisu księgi naraz. Podczas przewijania wpisów księgi zawartość na stronie Wymiary wpisu księgi zmienia się odpowiednio.

Zobacz powiązane szkolenia w witrynie Microsoft Learn

Zobacz też

Analityka biznesowa
Finanse
Analizowanie danych według wymiarów
Współpraca z Business Central

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl