Wprowadzanie danych

Istnieje wiele ogólnych funkcji, które ułatwiają, przyspieszają i precyzyjniej wprowadzają dane. Podstawowe zasady i zaawansowane funkcje wprowadzania danych opisano w tym artykule.

W przykładach w tym artykule użyto danych demonstracyjnych.

Praca z polami edytowalnymi

Pola w Business Central mogą zawierać różne edytowalne dane, takie jak kwoty tekstowe lub walutowe. W polach edytowalnych zazwyczaj jest wyświetlane pole wprowadzania, w którym można wpisać lub wybrać wartość. Pola nieedytowalne są zazwyczaj wyświetlane z szarym tłem.

Niektóre edytowalne pola udostępniają selektor ułatwiający określenie wartości.

Próbnika Jak to pomaga określić wartość
Selektor dat Ten selektor wyświetla kalendarz oparty na bieżących ustawieniach regionalnych. Pomaga wybrać jedną datę.
Menu rozwijane Listy rozwijane zapewniają wybór stałych wartości lub rekordów referencyjnych z innej tabeli
Przełącz lub pole wyboru Niektóre pola zapewniają prosty wybór wartości Tak lub Nie. Przełącznik służy do określania tej wartości i jest zawsze wyświetlany jako pole wyboru na listach
Pomóż edytować Niektóre pola zawierają niestandardowe selektory, które są odpowiednie do wyszukiwania i wybierania najlepszej wartości dla tego pola, takie jak okno podręczne

Modyfikowanie wartości pola

Aby zmodyfikować wartość pola, należy najpierw ustawić fokus na to pole. Fokus można ustawić, wykonując następujące czynności:

  • Użyj Tab. Akcja wybiera całą wartość.
  • Kliknij lewym przyciskiem myszy lub podobne urządzenie wejściowe. Ta akcja spowoduje wybranie całej wartości pola tylko wtedy, gdy pole znajduje się na liście.

Podczas interakcji z polami w interfejsie użytkownika Business Central zazwyczaj preferuje wybranie całej wartości pola, aby ułatwić zastąpienie tej wartości.

Po wybraniu całej wartości pola:

  • Zastąp wartość, wpisując tylko tekst, aby określić nową wartość. Jeśli pole oferuje selektor, możesz go aktywować za pomocą skrótu klawiaturowego Alt+Strzałka w dół.
  • Użyj Delete lub Backspace, aby wyczyścić wartość.

Naciśnij F2, aby przełączać się między zaznaczaniem całej wartości pola a umieszczaniem kursora za wartością pola. Umieszczenie kursora na końcu wartości ułatwia dołączanie do istniejącej wartości.

Gdy kursor jest wyświetlany na końcu wartości pola:

  • Dodaj do wartości, po prostu wpisując.
  • Użyj Strona główna, Koniec, Strzałka w lewoi Strzałka w prawo, aby przesunąć kursor w obrębie wartości. Jeśli edytujesz pole na liście, ponowne naciśnięcie strzałki w lewo, gdy kursor znajduje się na początku wartości, spowoduje ustawienie fokusu na poprzednie pole. Podobnie ponowne naciśnięcie klawisza strzałki w prawo, gdy kursor znajduje się na końcu wartości, spowoduje ustawienie fokusu na następne pole.
Uwaga

Po określeniu wartości Business Central sprawdzi, czy jest ona prawidłowa, dopiero po kliknięciu poza polem lub ustawieniu fokusu na inny element, na przykład na następne pole.

Skróty klawiaturowe

Istnieje kilka skrótów klawiaturowych, które pozwalają pracować "bez myszy" i przyspieszają wprowadzanie danych. Te skróty klawiaturowe są szczególnie przydatne w przypadku wpisów na dużą skalę i powtarzających się zadań związanych z pisaniem.

Aby uzyskać więcej informacji o skrótach, zobacz Skróty klawiaturowe. Niektóre skróty klawiaturowe omówiono w tym artykule.

Przyspieszanie wprowadzania danych za pomocą funkcji Szybkie wprowadzanie

Funkcja Szybkiego wprowadzania jest przeznaczona do wprowadzania danych podczas korzystania z klawiatury. Funkcja Szybki wpis działa na polach (jak na stronach kart) oraz na listach (wiersze i kolumny). Jest to korzystne podczas wykonywania powtarzalnych zadań związanych z wpisywaniem, które wymagają tworzenia wielu rekordów w sekwencji. Przykłady obejmują partię zamówień sprzedaży lub rejestrowanie nowych towarów.

Za pomocą Tab można przechodzić z jednego pola na stronie do następnego pola edytowalnego. Wadą korzystania z tabulatora jest to, że zawsze przechodzi ona sekwencyjnie do następnego pola. Funkcja Szybki wpis umożliwia zmianę tej ścieżki. Funkcja Szybki wpis umożliwia przechodzenie między tymi polami, które Cię interesują, za pomocą Enter. Funkcja Szybki wpis pomija nieedytowalne pola i pola, których zazwyczaj się nie wypełnia. Być może zauważyłeś już to zachowanie na niektórych stronach. To zachowanie wynika z tego, że pola, które należy uwzględnić podczas naciskania Enter, i które z nich pominąć, zostały wstępnie zdefiniowane. Funkcję Szybkie wprowadzanie można dostosować, personalizując obszar roboczy i optymalizując sposób wprowadzania danych na każdej stronie.

Jak działa szybki wpis

Każde pole można oznaczyć jako uwzględnione w Szybkim wpisie lub wykluczone z szybkiego wprowadzania. Pola uwzględnione w szybkim wprowadzaniu zostaną uwzględnione w ścieżce po naciśnięciu Enter. Pola, które są wykluczone z szybkiego wprowadzania, nie będą.

Po zakończeniu wprowadzania danych w polu wystarczy nacisnąć Enter, aby potwierdzić zmiany i przejść do następnego pola. Jeśli chcesz odwrócić kierunek i przejść do poprzedniego pola, naciśnij Shift+Enter. Aby uzyskać więcej informacji o skrótach, zobacz Skróty szybkiego wprowadzania dla pól.

Porady i wskazówki

Poniższa lista zawiera przydatne informacje na temat korzystania z funkcji Szybki wpis.

  • Jest on dostępny dla wszystkich edytowalnych pól.
  • Działa również w kolumnach i wierszach.
  • Nie uniemożliwia to dostępu do innych elementów strony, takich jak akcje. Te elementy są nadal dostępne za pomocą Tab i Shift+Tab.
  • Nie jest wymagane, aby skrócone zakłady są rozwinięte, aby funkcja Szybki wpis działała. Jeśli następne pole Szybki wpis znajduje się na zwiniętej skróconej karcie, ta skrócona karcie zostanie automatycznie rozszerzona i skupi się na wybranym polu. Business Central będzie pamiętać, że skrócona kartę powinna zostać rozwinięta przy następnej wizycie na stronie.
  • Funkcja Szybki wpis działa bez względu na to, czy pola są obowiązkowe. Dlatego dobrym pomysłem jest upewnienie się, że pola obowiązkowe są zawarte w Szybkim wprowadzaniu.
  • Domyślnie większość pól jest automatycznie uwzględniana w szybkim wprowadzaniu. Początkowo więc Twoim zadaniem będzie najprawdopodobniej wykluczenie pól z Szybkiego wprowadzania.

Aby zmienić pola Szybki wpis

Aby skonfigurować funkcję Szybki wpis w polach, należy użyć personalizacji.

  1. Rozpocznij personalizację, wybierając Ustawienia.ikonę, a następnie akcję Personalizuj.
  2. Wybierz pole, które chcesz zmienić. Na listach zaznacz odpowiedni nagłówek kolumny. Następnie wybierz opcję Uwzględnij w szybkim wpisie lub Wyklucz z szybkiego wprowadzania.

Aby uzyskać więcej informacji na temat personalizacji, zobacz Personalizowanie obszaru roboczego.

Pola obowiązkowe

Podczas wprowadzania danych na stronach niektóre pola są oznaczone czerwoną gwiazdką. Czerwona gwiazdka oznacza, że pole musi zostać wypełnione, aby zakończyć określony proces. Przykładem jest księgusz transakcja, która używa wartości w polu.

Chociaż pole jest obowiązkowe, nie musisz wypełniać go przed kontynuowaniem pracy z innymi polami lub zamknięciem strony. Czerwona gwiazdka służy tylko jako przypomnienie, że zostanie zablokowana możliwość ukończenia określonego procesu.

Znajdowanie danych podczas pisania

Po rozpoczęciu wpisywania znaków w polu wyświetlana jest lista rozwijana z możliwymi wartościami pól. Lista zmienia się wraz z wpisywaniem większej liczby znaków i można wybrać poprawną wartość podczas jej wyświetlania.

Wiele pól ma przycisk strzałki w dół, który można wybrać. Wybierz strzałkę, aby uzyskać listę danych, które można wprowadzić w polu. Przycisk ma dwie funkcje w zależności od rodzaju pola:

  • Wyszukiwanie — wyświetla informacje z innej tabeli, które można wprowadzić w polu. Można wybrać jeden fragment danych naraz.

  • Lista rozwijana — wyświetla zestaw opcji istniejących dla pola. Możesz wybrać tylko jedną z opcji.

Kopiowanie i wklejanie pól i wierszy FAQ

Można skopiować jeden lub więcej wierszy z listy lub pojedynczego pola na stronie. Następnie wklej skopiowane elementy na tę samą stronę, inną stronę lub dokument zewnętrzny. Możesz na przykład wkleić do wiadomości e-mail programu Microsoft Excel lub Outlook. Krótko mówiąc, aby skopiować, naciśnij CTRL + C (cmd + C w macOS) na klawiaturze. Aby wkleić, naciśnij CTRL+V lub cmd+V w systemie macOS.

Aby skopiować pole z tej samej kolumny powyższego wiersza i wkleić je do bieżącego wiersza, na liście wystarczy nacisnąć F8.

Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Kopiowanie i wklejanie — często zadawane pytania.

Filtrowanie elementów zamówienia

Aby rozpocząć filtrowanie, zaznacz Ikona okienka filtrupozycję u góry listy lub naciśnij Shift+F3 w celu otwarcia okienka filtru. Z okienkiem filtru pracuje się tak, jak z każdą inną listą. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Filtrowanie.

Filtrowanie jest szczególnie przydatne podczas przeglądania i analizowania dłuższych dokumentów. Wyobraź sobie, że otwierasz zaksięgowanie faktury sprzedaży. Następnie należy filtrować elementy zamówienia, aby wyświetlić wszystkie elementy zamówienia, które mają indywidualny rabat powyżej 5%. Możesz też filtrować, aby wyświetlić tylko akcesoria rowerowe z "pro" w nazwie.

Skupianie się na elementach zamówienia

Podczas pracy z dokumentami, które zawierają część elementów zamówienia, można przełączyć widok tak, aby skupiał się tylko na elementach zamówienia. Przykładowymi dokumentami są zamówienie sprzedaży lub strona faktury. Część elementów zamówienia rozszerza się tak, że zajmuje prawie cały obszar roboczy. Ukrywa inne części strony z wyjątkiem obszaru akcji u góry. Ten układ zapewnia lepszy przegląd elementów zamówienia i zapewnia więcej miejsca na pracę nad nimi.

Korzyści przyniesie Ci zwłaszcza praca z dużymi listami elementów zamówienia i szybkie wprowadzanie danych. Ta funkcja zapewnia również zaawansowane możliwości filtrowania. Podobnie jak w przypadku innych list, przeglądanie i wyszukiwanie elementów zamówienia staje się jeszcze łatwiejsze.

Włączanie i wyłączanie fokusu

Aby skupić się na elementach zamówienia, zaznacz dowolne miejsce w części elementu zamówienia, a następnie wybierz Ikona trybu ustawiania ostrości.pozycję w prawym górnym rogu lub naciśnij Ctrl+Shift+F12.

Aby przełączyć się z powrotem do widoku normalnego, wybierz Ikona trybu ustawiania ostrości.lub ponownie naciśnij Ctrl+Shift+F12.

Wielozadaniowość na wielu stronach

Możesz otworzyć kartę lub stronę dokumentu w nowym oknie. Otwarcie nowego okna umożliwia:

  • Praca nad wieloma zadaniami jednocześnie
  • Zarządzanie przerwami w bieżącym zadaniu, takimi jak odbieranie połączeń przychodzących.
  • Utrzymuj otwarte okno dla trwającego zadania podczas rozpoczynania lub wykonywania innego zadania w oknach.

Aby otworzyć bieżącą kartę lub dokument w nowym oknie, wybierz opcję Otwórz Nowe okno.w prawym górnym rogu lub naciśnij Alt+Shift+W.

Aby otworzyć bieżącą kartę lub dokument w nowym oknie, wybierz opcję Otwórz Nowe okno.w prawym górnym rogu lub naciśnij Alt+Shift+W.

Uwaga

Po otwarciu innych stron z karty lub dokumentu, który jest otwierany w nowym oknie, strony te zostaną otwarte w nowym oknie, nawet jeśli nie wybierzesz opcji Otwórz Nowe okno..

Uwaga

Jeśli pracujesz w przeglądarce Safari, blokowanie wyskakujących okienek może spowodować, że nowe okno nie otworzy się. W takim przypadku określ adres URL produktu jako dozwoloną witrynę. Więcej informacji można znaleźć w tecie Zmienianie preferencji w przeglądarce Safari.

To samo może się zdarzyć w innych przeglądarkach, takich jak Firefox. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Ustawienia blokowania wyskakujących okienek w Firefoksie.

Innym sposobem wielozadaniowości jest otwarcie Business Central na dwóch lub więcej kartach przeglądarki. Gdy zrobisz to w ten sposób, powinieneś utworzyć nową kartę, a następnie skopiować / wkleić adres URL oryginalnej karty do nowej karty. W ten sposób tworzy się nowa sesja.

Uwaga

Nie używaj funkcji Duplikuj przeglądarki do tworzenia nowej karty, ponieważ może to spowodować, że akcje na jednej karcie zablokują akcje na innych kartach, ponieważ są one częścią tej samej sesji.

Wprowadzanie ilości przez obliczenie

Podczas wprowadzania liczb w polach ilości, takich jak pole Ilość w wierszu arkusza towarów, można wprowadzić formułę zamiast sumy ilości.

Przykłady

  • Jeśli wprowadzisz 19+19, pole zostanie obliczone na 38.

  • Jeśli wprowadzisz 41-9, pole zostanie obliczone na 32.

  • Jeśli wprowadzisz 12*4, pole zostanie obliczone na 48.

  • Jeśli wprowadzisz 12/4, pole zostanie obliczone na 3.

Wprowadzanie liczb ujemnych

Liczby ujemne można wprowadzać na dwa sposoby. Liczbę -20,5 można wpisać jako:

  • -20,5

    lub

  • 20.5-

W obu przypadkach kwota zostanie zarejestrowana jako -20,5.

Jeśli ostatnim znakiem wyrażenia jest + lub -, całe wyrażenie zostanie zarejestrowane z tym znakiem. Na przykład 10-20+ da wynik 10, a nie -10.

Wprowadzanie dat i godzin

Daty i godziny można wprowadzać we wszystkich polach przypisanych do dat (pola dat). Daty można wprowadzać z separatorami lub bez.

Uwaga

Sposób wprowadzania dat i godzin zależy od ustawień regionu. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Zmienianie ustawień podstawowych.

Wprowadzanie dat

Możesz użyć selektora danych, aby wybrać datę z kalendarza, lub możesz wprowadzić daty ręcznie. Ta sekcja zawiera krótkie omówienie sposobu wprowadzania dat. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Praca z datami i godzinami kalendarzowymi.

Aby ręcznie wprowadzić datę, możesz wprowadzić dwie, cztery, sześć lub osiem cyfr:

  • Dwie cyfry są interpretowane jako dzień. Doda miesiąc i rok daty pracy.

  • Cztery cyfry są interpretowane jako dzień i miesiąc. Doda rok daty pracy.

  • Jeśli żądana data mieści się w zakresie od 01/01/1930 do 31.12.2029, wprowadź rok z dwiema cyframi. W przeciwnym razie wprowadź rok z czterema cyframi.

Możesz również wprowadzić datę jako dzień tygodnia, po którym następuje numer tygodnia. Możesz też wprowadzić rok. Na przykład Mon25 lub mon25 oznacza poniedziałek w tygodniu 25.

Zamiast wprowadzać konkretną datę, możesz wprowadzić jeden z tych kodów.

Kod Wynik
t Określa dzisiejszą datę (datę systemowa komputera).
p Określa okres rozliczeniowy, gdzie p oznacza pierwszy okres rozliczeniowy, p2 oznacza drugi okres rozliczeniowy i tak dalej.
w Określa datę pracy skonfigurowaną w aplikacji. Aby zmienić datę pracy, zobacz Zmienianie ustawień podstawowych. Możesz użyć daty roboczej, jeśli masz wiele transakcji z datą inną niż dzisiejsza.
c Określa, że data po c jest datą zamknięcia, na przykład C123101.

Wprowadzanie godzin

Po wprowadzeniu godzin można wstawić dowolny znak separatora między jednostkami, ale nie jest to wymagane. Nie musisz pisać minut, sekund ani AM / PM.

W poniższej tabeli wymieniono różne sposoby wprowadzania czasów i ich interpretację.

Wpis Interpretacja
5 05:00:00
5:30 05:30:00
0530 05:30:00
5:30:5 05:30:05
053005 05:30:05
5:30:5,50 05:30:05.5
053005050 05:30:05.05

Wprowadzasz dwie cyfry dla każdej jednostki czasu, jeśli nie wprowadzisz separatora.

Wprowadzanie łącznych dat i godzin

Podczas wprowadzania dat i godzin, które są datą i godziną połączoną w jedno pole, należy wprowadzić spację między datą a godziną. Część daty może zawierać tylko spacje w postaci oficjalnego separatora daty ustawień regionu. Czas może zawierać spacje wokół wskaźnika AM/PM w odpowiednich ustawieniach regionalnych.

W poniższej tabeli wymieniono różne sposoby wprowadzania dat i godzin oraz sposób ich interpretacji.

Wpis Interpretacja
01.08.2022 17:48:12 01.08.2022 17:48:12
131222 132455 13-12-22 13:24:55
1-12-22 10 01-12-22 10:00:00
1.12.22 5 01-12-22 05:00:00
1.12.22 01-12-22 00:00:00
11 12 11-bieżący miesiąc-bieżący rok 12:00:00
1112 12 11-12-rok bieżący 12:00:00
t lub dzisiaj dzisiejsza data 00:00:00
t czas dzisiejsza data godziny rzeczywistej
t 10:30 dzisiejsza data 10:30:00
t 3:3:3 dzisiejsza data 03:03:03
w lub data pracy data robocza 00:00:00
m lub poniedziałek Poniedziałek bieżącego tygodnia 00:00:00
tu lub wtorek Wtorek bieżącego tygodnia 00:00:00
my lub środa Środa bieżącego tygodnia 00:00:00
lub czwartek Czwartek bieżącego tygodnia 00:00:00
f lub piątek Piątek bieżącego tygodnia 00:00:00
s lub sobota Sobota bieżącego tygodnia 00:00:00
su lub niedziela Niedziela bieżącego tygodnia 00:00:00
wt 10:30 Wtorek bieżącego tygodnia 10:30:00
tu 3:3:3 Wtorek bieżącego tygodnia 03:03:03
t23 t Wtorek 23 tygodnia roku roboczego, aktualna pora dnia
t23 Wtorek 23 tygodnia roku roboczego
t 23 Dzisiaj 23:00:00
t-1 Wtorek tygodnia 1 roku roboczego

Wprowadzanie czasu trwania

Czas trwania wprowadza się jako liczbę, po której następuje jednostka miary.

Oto kilka przykładów.

Czas trwania Jednostka miary**
2h 2 godz.
6godz. 30 m 6 godz. 30 min.
6,5h 6 godz. 30 min.
90m 1 godz 30 min
2d 6godz. 30min 2 dni 6 godz. 30 min.
2d 6h 30m 56s 600ms 2 dni 6 godz. 30 min. 56 sek. 600 ms

Możesz także wprowadzić liczbę, która zostanie automatycznie przekonwertowana na czas trwania. Wprowadzona liczba jest konwertowana zgodnie z domyślną jednostką miary, która została określona dla pola czasu trwania.

Aby wyświetlić jednostkę miary używaną w polu czasu trwania, wprowadź liczbę i zobacz, na którą jednostkę miary jest konwertowana.

Liczba 5 jest konwertowana na 5 godzin, jeśli jednostką miary są godziny.

Ustawianie separatora dziesiętnego używanego przez klawiatury numeryczne

W przypadku wprowadzania danych za pomocą separatora dziesiętnego na klawiaturze numerycznej rzeczywisty separator dziesiętny wprowadzony w polu jest określany przez ustawienie regionu Business Central. Region można ustawić w Business Central na stronie Moje ustawienia.

Załóżmy na przykład, że używasz klawiatury numerycznej, która używa punktu (.) jako separatora dziesiętnego. Ale wprowadzasz dane dla języka regionalnego, który używa przecinka (,) dla separatora dziesiętnego, takiego jak duński (Dania) lub francuski (Francja). Chcesz więc, aby liczby dziesiętne, takie jak "1,23", zostały wprowadzone jako "1,23". W takim przypadku możesz przejść do strony Moje ustawienia i ustawić region na docelowy język regionalny, na przykład duński (Dania) lub francuski (Francja). Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Zmienianie ustawień podstawowych.

Zobacz też

Sortowanie, wyszukiwanie i filtrowanie list
Współpraca z Business Central

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl