Definiowanie i przydzielanie kosztów
Alokacje kosztów przenoszą koszty i przychody między typami kosztów, centrami kosztów i obiektami kosztów. Można zdefiniować tyle alokacji, ile potrzebujesz. Każda alokacja składa się z:
- Źródło alokacji.
- Co najmniej jeden cel alokacji.
Źródło alokacji określa, które koszty muszą zostać przydzielone, a cele alokacji określają, gdzie koszty muszą zostać przydzielone. Na przykład źródłem alokacji mogą być koszty dla typu kosztu Energia elektryczna i ogrzewanie. Wszystkie koszty energii elektrycznej i ogrzewania są przydzielane do trzech centrów kosztów: Warsztat, produkcja i sprzedaż. Te centra kosztów są celami alokacji.
Dla każdego źródła alokacji należy zdefiniować poziom alokacji, okres ważności i wariant jako identyfikator grupowania. Za pomocą zadania wsadowego można ustawić filtry w celu wybrania definicji alokacji, a następnie automatycznego uruchomienia alokacji kosztów.
Dla każdego celu alokacji należy zdefiniować podstawę alokacji. Baza alokacji może być statyczna lub dynamiczna.
- Statyczne bazy alokacji są oparte na określonej wartości, takiej jak powierzchnia lub ustalony współczynnik alokacji, taki jak 5: 2: 4.
- Dynamiczne bazy alokacji zależą od zmiennych wartości, takich jak liczba pracowników w centrum kosztów lub przychody ze sprzedaży obiektu kosztów w określonym przedziale czasu.
W poniższej tabeli opisano sekwencję zadań wraz z łączami do tematów, które je opisują.
Konfigurowanie źródła i wartości docelowych alokacji
Każda alokacja składa się ze źródła alokacji i co najmniej jednego celu alokacji. Źródło alokacji określa, które koszty zostaną przydzielone. Cele alokacji określają, gdzie koszty zostaną przydzielone.
Aby skonfigurować alokacje kosztów
- Wybierz
ikonę, wprowadź Alokacja kosztów, a następnie wybierz powiązane łącze. - Na stronie Alokacja kosztów wybierz akcję Edytuj.
- Wprowadź identyfikator źródła alokacji w polu Identyfikator.
- Zdefiniuj poziom jako liczbę z zakresu od 1 do 99 w polu Poziom. Księgowanie alokacji będzie zgodne z kolejnością poziomów.
- Wprowadź typ kosztu, aby zdefiniować, które typy kosztów zostaną przydzielone w polu Zakres typów kosztów. Jeśli wszystkie koszty dla typu kosztu są przydzielane, nie jest zdefiniowany żaden zakres.
- Wprowadź centrum kosztów wraz z kosztami, które mają zostać przydzielone w polu Kod centrum kosztów.
- Wprowadź obiekt kosztu wraz z kosztami, które mają zostać przydzielone w polu Kod obiektu kosztu. Najczęściej to pole pozostaje puste, ponieważ obiekty kosztów rzadko są przydzielane do innych obiektów kosztów.
- Wprowadź typ kosztu w polu Kredyt na koszt. Koszty, które zostaną przydzielone, zostaną przypisane do typu kosztu źródłowego. Księgowanie kredytowe zostanie zaksięgowane na podany tutaj typ kosztu.
- Na skróconej karcie Wiersze zdefiniuj cele alokacji. W pierwszym wierszu wprowadź typ kosztu w polu Typ kosztu docelowego. Określa, do którego typu kosztów jest obciążana alokacja.
- W pierwszym wierszu wprowadź pierwszy cel alokacji w polu Centrum kosztów docelowych lub obiekt kosztu docelowego w polu. Te dwa pola określają, które centrum kosztów lub obiekt kosztu jest obciążany alokacją. Można wypełnić tylko jedno z tych pól, ale nie oba.
- Powtórz te same kroki w drugim wierszu, aby skonfigurować dodatkowe cele alokacji.
- Po skonfigurowaniu celu alokacji i źródeł wybierz akcję Oblicz klucz alokacji, aby obliczyć łączne wartości udziału.
Uwaga
Zaznacz pole wyboru Zablokowane, aby dezaktywować konfigurację alokacji.
Ustawianie filtrów dla dynamicznych baz alokacji
Metoda alokacji dynamicznej opiera się na zmiennych wartościach. Na przykład liczba pracowników w centrum kosztów lub towary sprzedane w obiekcie kosztu w określonym okresie. Istnieje dziewięć wstępnie zdefiniowanych baz alokacji i dwanaście dynamicznych zakresów dat. Ustawiasz różne filtry na podstawie bazy alokacji.
Ustawianie filtrów dla dynamicznych baz alokacji
W poniższej tabeli pokazano, które filtry są możliwe dla różnych podstaw alokacji i które wartości są prawidłowe w polu Nie. Pola Filtruj i Filtr grupuj. Naciśnij F1 w polu Kod filtru daty, aby przeczytać szczegółowe opisy.
| Baza | Nie. Filtr | Kod filtru daty | Filtr Centrum kosztów | Filtr obiektów kosztu | Filtr grupowy |
|---|---|---|---|---|---|
| Wpisy G/L | Konto G/L | Tak | Tak | Tak | N/A |
| G/L Zapisy budżetu | Konto G/L | Tak | Tak | Tak | Nazwa budżetu g/l |
| Wpisy typu kosztu | Typ kosztu | Tak | Tak | Tak | N/A |
| Wpisy budżetu kosztu | Typ kosztu | Tak | Tak | Tak | Nazwa budżetu |
| Liczba pracowników | N/A | Tak | Tak | Tak | N/A |
| Przedmioty sprzedane (ilość) | Pozycja nr | Tak | Tak | Tak | Grupa księgowa zapasów |
| Zakupione przedmioty (ilość) | Pozycja nr | Tak | Tak | Tak | Grupa księgowa zapasów |
| Przedmioty sprzedane (kwota) | Pozycja nr | Tak | Tak | Tak | Grupa księgowa zapasów |
| Przedmioty zakupione (kwota) | Pozycja nr | Tak | Tak | Tak | Grupa księgowa zapasów |
Scenariusz 1: Definiowanie alokacji statycznych na podstawie współczynnika alokacji
Metoda alokacji statycznej opiera się na określonej wartości, takiej jak użyte metry kwadratowe, lub ustalonym współczynniku alokacji, takim jak 5: 2: 4.
W tym temacie opisano sposób definiowania trzech nowych obiektów kosztów docelowych alokacji dla centrum kosztów PROD źródła alokacji przy użyciu ustalonego współczynnika alokacji 5:2:4. Trzy docelowe obiekty kosztów to ACCESSO, PAINT i FITTINGS.
Uwaga
W przykładzie użyto danych demonstracyjnych w Business Central.
Aby zdefiniować centrum kosztów PROD źródła alokacji na skróconej karcie Ogólne
- Wybierz
ikonę, wprowadź Alokacja kosztów, a następnie wybierz powiązane łącze. - Na stronie Alokacja kosztów wybierz akcję Nowy.
- W polu ID naciśnij Enter lub wprowadź identyfikator.
- W polu Poziom wprowadź wartość 1.
- W polach Ważny od i Ważny do wprowadź odpowiednie daty.
- W polu Kod centrum kosztów wprowadź PROD.
- W polu Kredyt do typu kosztu wprowadź typ kosztu 9903.
Aby zdefiniować obiekty kosztów docelowych alokacji na skróconej karcie Wiersze
- W pierwszym wierszu w polu Typ kosztu docelowego wprowadź 9903.
- W pierwszym wierszu w polu Obiekt kosztu docelowego wybierz pozycję ACCESSO.
- W pierwszym wierszu w polu Typ docelowy alokacji wybierz pozycję Wszystkie koszty, aby zdefiniować sposób alokacji wszystkich rozliczeń międzyokresowych biernych.
- W pierwszym wierszu w polu Podstawa wybierz opcję Statyczny, aby użyć metody alokacji statycznej.
- W pierwszym wierszu w polu Udział wprowadź współczynnik alokacji 5.
- W drugim wierszu w polu Typ kosztu docelowego wprowadź 9903.
- W drugim wierszu w polu Obiekt kosztu docelowego wybierz pozycję PAINT.
- W drugim wierszu w polu Typ docelowy alokacji wybierz opcję Wszystkie koszty, aby zdefiniować sposób alokacji wszystkich rozliczeń międzyokresowych biernych.
- W drugim wierszu w polu Podstawa wybierz opcję Statyczny, aby użyć metody alokacji statycznej.
- W drugim wierszu w polu Udział wprowadź współczynnik alokacji 2.
- W trzecim wierszu w polu Typ kosztu docelowego wprowadź wartość 9903.
- W trzecim wierszu w polu Obiekt kosztu docelowego wybierz pozycję OKUCIA.
- W trzecim wierszu w polu Typ docelowy alokacji wybierz opcję Wszystkie koszty, aby zdefiniować sposób alokacji wszystkich rozliczeń międzyokresowych kosztów.
- W trzecim wierszu w polu Podstawa wybierz opcję Statyczny, aby użyć metody alokacji statycznej.
- W trzecim wierszu w polu Udział wprowadź współczynnik alokacji 4.
Ważne
Business Central automatycznie oblicza pole Procent przy użyciu stawki procentowej, która jest zależna od wszystkich trzech współczynników alokacji wprowadzonych w polu Udział dla wszystkich trzech wierszy.
Scenariusz 2: Definiowanie alokacji dynamicznych na podstawie sprzedanych towarów
W tym temacie przedstawiono przykład definiowania alokacji przy użyciu metody alokacji dynamicznej. W tym przykładzie można zmienić dynamiczną alokację kosztów dla centrum kosztów SALES, aby obsługiwać nowy obiekt kosztów IT EQUIPMENT. Pakiety IT EQUIPMENT mają numery pozycji w zakresie od 8904-W do 8924-W. Do obliczenia udziału używasz danych dotyczących sprzedaży z poprzedniego roku. Alokacja jest księgowana do typu kosztów pomocy 9903.
Uwaga
W przykładzie użyto danych demonstracyjnych w Business Central.
Aby zdefiniować alokacje dynamiczne na podstawie towarów sprzedanych w poprzednim roku
- Wybierz
ikonę, wprowadź Alokacje kosztów, a następnie wybierz powiązane łącze. - Na stronie Alokacja kosztów wybierz akcję Nowy.
- W polu ID naciśnij Enter lub wprowadź identyfikator.
- W polu Poziom wprowadź wartość 1.
- W polach Ważny od i Ważny do wprowadź odpowiednie daty.
- W polu Kod centrum kosztów wprowadź SALES.
- W polu Kredyt do typu kosztu wprowadź typ kosztu 9903.
- W polu Typ kosztu docelowego wprowadź typ kosztu 9903.
- W polu Obiekt kosztu docelowego wybierz pozycję Nowy, aby utworzyć nowy obiekt kosztu SPRZĘT IT i w razie potrzeby wypełnić pola. Wybierz SPRZĘT IT. Pozostaw pole Centrum kosztów docelowych puste.
- W polu Typ docelowy alokacji wybierz opcję Wszystkie koszty, aby zdefiniować sposób alokacji wszystkich skumulowanych kosztów.
- W polu Podstawa wybierz podstawę alokacji Towary sprzedane (Kwota).
- W No. Pole filtru, wprowadź 8904-W. 8924-W.
- W polu Kod filtru daty wprowadź Ostatni rok.
- Wybierz akcję Oblicz klucz alokacji, aby obliczyć udział.
Ważne
Business Central wykorzystuje dane dotyczące sprzedaży z poprzednich lat do obliczenia udziału w wysokości 1596,50 LCY ze 100 procentami dla pakietów IT EQUIPMENT. Oznacza to, że wszystkie przedmioty sprzedane w ubiegłym roku zostaną przeznaczone do kosztowego obiektu IT EQUIPMENT.
Zobacz też
Konfigurowanie rachunku kosztów
Przenoszenie i księgowanie wpisów kosztów
Księgowanie kosztów
Terminologia w rachunku kosztów
Rachunek kosztów — informacje