Rozwiązywanie problemów i korygowanie wymiarów

Widoki raportowania i analizy finansowej często opierają się na danych z wymiarów. Pomimo dostępnych zabezpieczeń, czasami zdarza się błąd, który może prowadzić do nieścisłości. W tym temacie opisano niektóre typowe błędy i wyjaśniono, jak poprawić przypisania wymiarów dla zaksięgowanych transakcji, aby raporty finansowe były dokładne.

Rozwiązywanie problemów z błędami wymiarów

Podczas księgowania dokumentów lub wierszy arkusza zawierających wymiary mogą wystąpić różne błędy, jednak zazwyczaj są one związane z nieprawidłową konfiguracją lub przypisaniem wymiaru.

Uwaga

Na poniższej liście potencjalnych komunikatów o błędach kody %X są symbolami zastępczymi zmiennych danych, które rzeczywisty komunikat będzie zawierał w usłudze użytkownika w zależności od kontekstu. Na przykład %1 %2 jest zablokowany. może pojawić się w wimieszanym jako "Obszar kodu wymiaru jest zablokowany.".

Problem Komunikat o błędzie Możliwe rozwiązanie
Zablokowany wymiar %1 %2 jest zablokowany. -Znajdź nieopubliczane dokumenty zawierające ustawiony wymiar z zablokowanym wymiarem i odblokuj go.
-Usuń linię zestawu wymiarów dla zablokowanego wymiaru.
Usunięty wymiar Nie można znaleźć %1 %2. -Przywróć brakujący wymiar.
-Znajdź nieopubliczane dokumenty zawierające zestaw wymiarów z brakującym wymiarem i dodaj go.
-Usuń linię zestawu wymiarów dla brakującego wymiaru.
Wartość zablokowanego wymiaru %1 %2 - %3 jest zablokowany. -Znajdź nieopublicznione dokumenty zawierające zestaw wymiarów z zablokowaną wartością wymiaru i odblokuj go.
-Usuń linię zestawu wymiarów dla zablokowanej wartości wymiaru.
Usunięta wartość wymiaru Brak %1 dla %2. -Przywróć brakującą wartość wymiaru.
-Znajdź nieopubliowane dokumenty zawierające zestaw wymiarów z brakującą wartością wymiaru i dodaj ją.
-Usuń linię zestawu wymiarów dla brakującej wartości wymiaru.
Niedozwolona wartość wymiaru Typ wartości wymiaru dla %1 %2 - %3 nie może być %4. -Zmień pole Typ wartości wymiaru na stronie Wartości wymiarów na Standardowy lub Suma początkowa.
-Usuń linię zestawu wymiarów dla zablokowanej wartości wymiaru.
Kombinacja zablokowanych wymiarów Wymiary %1 i %2 nie mogą być używane jednocześnie. -Znajdź nieopubliczane dokumenty zawierające zestaw wymiarów z zablokowaną kombinacją wymiarów i odblokuj go.
-Zmodyfikuj jeden z wierszy zestawu uprawnień powodujących konflikt dla kombinacji wymiarów.
Kombinacja wartości zablokowanego wymiaru Kombinacje wymiarów %1 - %2 i %3 - %4 nie mogą być używane jednocześnie. -Znajdź nieopubliczane dokumenty zawierające zestaw wymiarów z zablokowaną kombinacją wartości wymiaru i odblokuj ją.
-Zmodyfikuj jeden z wierszy zestawu uprawnień powodujących konflikt dla kombinacji wartości wymiaru.
Pusty kod wartości wymiaru dla wymiaru domyślnego, w którym pole Księgowanie wartości zawiera Kod obowiązkowy -Wybierz %1 dla %2 %3.
-Wybierz %1 dla %2 %3 dla %4 %5.
-Zmień pole Księgowanie wartości na stronie Wymiar domyślny.
-Wprowadź wartość wymiaru nieprzezwygodnego dla wymiaru powodującego konflikt w zestawie wymiarów.
Nieprawidłowy kod wartości wymiaru dla wymiaru domyślnego, w którym pole Księgowanie wartości zawiera ten sam kod -Wybierz %1 %2 dla %3 %4.
-Wybierz %1 %2 dla %3 %4 dla %5 %6
-Zmień pole Księgowanie wartości na stronie Wymiar domyślny.
-Wprowadź wymaganą wartość wymiaru dla wymiaru powodującego konflikt w zestawie wymiarów.
Kod wartości wymiaru nieprzezwygodnego dla pustego wymiaru domyślnego, w którym pole Księgowanie wartości zawiera ten sam kod -%1 %2 musi być puste.
-%1 %2 musi być puste dla %3 %4.
-Zmień pole Księgowanie wartości na stronie Wymiar domyślny.
-Wprowadź pusty kod wartości wymiaru dla wymiaru powodującego konflikt w zestawie wymiarów.
Nieoczekiwana wartość wymiaru dla wymiaru domyślnego, w którym pole Księgowanie wartości zawiera brak kodu -%1 %2 nie może być wymienione.
-%1 %2 nie może być wymienione dla %3 %4
-Zmień pole Księgowanie wartości na stronie Wymiar domyślny.
-Usuń linię powodującą konflikt z zestawu wymiarów.
Korekta wymiarów nie kończy się poprawnie. -Wybierz Resetuj, aby przywrócić poprawkę do stanu wersji roboczej. Spowoduje to zresetowanie zmian i ponowne uruchomienie korekty.

Zmiana przypisań wymiarów po zaksięgowaniu

Jeśli okaże się, że w zaksięgowanych wpisach księgi głównej użyto niepoprawnego wymiaru, można poprawić wartości wymiarów i zaktualizować widoki analizy. Pomoże to zachować dokładność raportów finansowych i analiz.

Ważne

Funkcje korygowania wymiarów mają na celu jedynie zapewnienie dokładności sprawozdawczości finansowej. Korekty wymiarów dotyczą tylko pozycji G/L. Nie zmieniają one wymiarów przypisanych do zapisów w innych księgach dla tej samej transakcji. Wystąpi niezgodność między wymiarami przypisanymi w księdze głównej i księgach podrzędnych.

Konfigurowanie korekcji wymiarów

Podczas konfigurowania korekt wymiarów należy wziąć pod uwagę dwie rzeczy:

  • Czy są jakieś wymiary, na których nie chcesz pozwolić ludziom się zmieniać? Na stronie Ustawienia korekcji wymiarów określ wymiary, które mają być blokowe dla zmian.
  • Komu chcesz pozwolić na zmianę wymiarów? Aby umożliwić użytkownikom wprowadzanie zmian, przypisz użytkownikom uprawnienie Korekta DIM D365. Uprawnienia umożliwiają im tworzenie poprawek wymiarów, uruchamianie ich i cofanie w razie potrzeby. Będą też mogli określać zablokowane wymiary. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Przypisywanie uprawnień użytkownikom i grupom.

Poprawianie wymiaru

Można ręcznie wybrać jeden lub więcej wpisów księgi głównej lub użyć filtrów, aby wybrać zestawy wpisów. W razie potrzeby można również dodać lub usunąć wymiary.

  1. Aby rozpocząć korektę wymiarów, użyj jednej z następujących stron:

    • Na stronie GL/Register, wybierając rejestr, a następnie wybierając akcję Prawidłowe wymiary. Rozpoczyna to korektę wpisów w wybranym rejestrze.
    • Na stronie Wpisy księgi głównej, wybierając akcję Korekta wymiarów.
  2. W polu Opis wprowadź informacje o zmianie. Inne osoby mogą później wykorzystać te informacje, aby zrozumieć, co zostało zrobione.

  3. Na skróconej karcie Wybrane wpisy księgi wybierz odpowiednie wpisy.

    Ważne

    Po zmianie zaznaczenia wartości na skróconej karcie Zmiany korekcji wymiarów są resetowane. Dlatego zawsze zaznacz wpisy przed określeniem zmian wartości wymiaru.

    W poniższej tabeli opisano opcje.

    Opcja Opis
    Dodaj powiązane wpisy Dodaj wpisy G/L, które znajdują się w tym samym rejestrze G/L.
    Dodaj według filtra Użyj kryteriów filtrowania podczas dodawania wpisów G/L.
    Wybór ręczny Wybierz określone pozycje G/L.
    Dodaj według wymiarów Filtruj wpisy G/L według wymiarów.
    Usuń wpisy Usuń zaznaczenie pozycji G/L.
    Zarządzanie kryteriami wyboru Śledź proces selekcji i w razie potrzeby cofaj zaznaczenia.
  4. Na skróconej karcie Zmiany korekcji wymiarów wybierz wymiar, który chcesz zmienić w polu Kod wymiaru, a nową wartość w polu Kod wartości nowego wymiaru.

  5. Aby sprawdzić poprawność korekty, wybierz opcję Sprawdź poprawność zmian wymiarów. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Sprawdzanie poprawności korekt wymiarów.

  6. Wybierz Uruchom.

Sprawdzanie poprawności korekcji wymiarów

Przed uruchomieniem korekty warto ją najpierw zweryfikować. Sprawdzanie poprawności sprawdza ograniczenia dotyczące księgowania wartości dla kont z ograniczeniami, ograniczenia dotyczące wymiarów oraz czy wartości wymiarów są zablokowane. Podczas sprawdzania poprawności stan korekty jest ustawiany na Walidacja w procesie. Po sprawdzeniu poprawności korekty wynik jest wyświetlany w polu Stan sprawdzania poprawności. Jeśli błędy zostały znalezione, możesz użyć akcji Wyświetl błędy, aby je zbadać. Po poprawieniu błędu należy użyć akcji Otwórz ponownie, aby uruchomić korektę lub nową weryfikację.

Korektę można uruchomić natychmiast lub zaplanować jej późniejsze uruchomienie. Jeśli uruchamiasz poprawki na dużym zestawie danych, zalecamy zaplanowanie jego uruchamiania poza godzinami pracy. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Korekcje wymiarów w dużych zestawach danych.

Cofanie korekty

Jeśli po poprawieniu wymiaru nie podoba Ci się to, co widzisz, możesz użyć akcji Cofnij, aby zresetować poprzednią wartość. Można jednak cofnąć tylko najnowszą korektę. Przed cofnięciem poprawki można sprawdzić poprawność zmian wprowadzonych przez cofnięcie. Jest to przydatne na przykład, jeśli ograniczenia wymiarów uległy zmianie po wprowadzeniu korekty.

Jeśli akcja Cofnij jest niedostępna, na przykład z powodu wprowadzonych wielu poprawek, można użyć akcji Kopiuj do wersji roboczej, aby rozpocząć nową korektę dla tych samych wpisów.

Korekcje wymiarów w dużych zbiorach danych

Należy zachować ostrożność podczas poprawiania dużych zestawów wpisów, na przykład zestawów zawierających więcej niż 10 000 wpisów. Jeśli to możliwe, zalecamy użycie filtrów do uruchamiania poprawek na mniejszych zestawach danych. Dobrym pomysłem jest również uruchamianie korekt poza normalnymi godzinami pracy.

Używanie widoków analizy z korekcjami wymiarów

Jeśli dla widoku analizy jest włączona opcja Aktualizuj księgowanie, Business Central może wyświetlać, kiedy dokumenty i arkusze są księgowane. Przy włączonym tym ustawieniu można również aktualizować widoki z wynikami korekt wymiarów. W tym celu włącz przełącznik Aktualizuj widoki analizy. Aktualizowanie widoków analizy może mieć wpływ na wydajność, zwłaszcza w przypadku dużych zestawów danych, dlatego zaleca się aktualizowanie widoków analizy tylko dla małych zestawów danych.

Wyświetlanie korekt wymiarów historycznych

Jeśli wpis księgi głównej został poprawiony, można zbadać zmianę za pomocą akcji Historia korekt wymiarów.

Obsługa niekompletnych poprawek

Jeśli korekta nie zostanie zakończona, na karcie korekty zostanie wyświetlone ostrzeżenie. W takim przypadku można użyć akcji Resetuj, aby przywrócić poprawkę do stanu wersji roboczej i cofnąć zmiany. Następnie możesz ponownie uruchomić korektę.

Uwaga

Zresetowanie niekompletnej poprawki nie wpłynie na aktualizacje widoków analizy, ponieważ mają one miejsce na końcu procesu korekty.

Korzystanie z rachunku kosztów z skorygowanymi wpisami G/L

Po poprawieniu wymiarów dane do rachunku kosztów nie będą zsynchronizowane. Rachunek kosztów używa wymiarów do agregowania kwot dla centrów kosztów i obiektów kosztów oraz do uruchamiania alokacji kosztów. Zmiana wymiarów dla wpisów G/L prawdopodobnie oznacza ponowne uruchomienie modeli księgowania kosztów. To, czy trzeba po prostu usunąć kilka rejestrów kosztów i ponownie uruchomić alokacje, czy też trzeba usunąć wszystko i ponownie uruchomić wszystkie modele, zależy od zaktualizowanych danych i sposobu skonfigurowania funkcji księgowania kosztów. Należy ręcznie określić, gdzie korekty wymiarów będą miały wpływ na rachunek kosztów i gdzie potrzebne są aktualizacje. Business Central nie zapewnia obecnie zautomatyzowanego sposobu, aby to zrobić.

Zobacz też

Praca z wymiarami Analizowanie danych według wymiarów

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl