Rekordowe ceny sprzedaży i rabaty
Uwaga
W 2020 roku wydaliśmy falę 2, która usprawniła procesy konfigurowania i zarządzania cenami i rabatami. Jeśli jesteś nowym klientem korzystającym z tej wersji, korzystasz z nowego środowiska. Jeśli jesteś istniejącym klientem, to, czy korzystasz z nowego środowiska, zależy od tego, czy administrator włączył aktualizację funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży w Zarządzaniu funkcjami. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Włączanie nadchodzących funkcji z wyprzedzeniem.
Business Central obsługuje różne strategie cenowe, począwszy od modeli dopasowanych do wszystkich, w których produkt jest zawsze sprzedawany po tej samej cenie, po specjalne umowy cenowe z określonymi klientami, grupami klientów lub ofertami specjalnymi podczas prowadzenia kampanii sprzedażowej. Na przykład możesz zaoferować specjalną cenę w zamówieniu sprzedaży pod następującymi warunkami:
- Gdy jest to minimalna ilość
- Dotyczy określonego typu przedmiotu
- Jeśli został utworzony w określonym czasie
Aby użyć podstawowego modelu cenowego, wystarczy określić cenę jednostkową towaru lub zasobu. Cena ta będzie zawsze stosowana w dokumentach sprzedaży. W przypadku bardziej zaawansowanych modeli, na przykład gdy prowadzisz kampanię sprzedaży i chcesz zaoferować specjalne ceny, możesz określić kryteria dla tego na stronie Ceny sprzedaży. Możesz zaoferować specjalne ceny w oparciu o kombinacje następujących elementów:
- Klient
- Przedmiot
- Jednostka miary
- Minimalna ilość
- Zakresy dat określające, kiedy ceny są prawidłowe
Ponadto po skonfigurowaniu cen specjalnych Business Central może automatycznie obliczać najlepszą cenę w dokumentach sprzedaży i zakupu oraz w wierszach arkusza zadań i towarów. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Obliczanie najlepszej ceny.
W przypadku rabatów sprzedażowych można skonfigurować i używać następujących typów:
| Typ rabatu | Opis |
|---|---|
| Rabat na linię sprzedaży | Kwota, która jest używana w wierszach sprzedaży, jeśli istnieje pewna kombinacja odbiorcy, towaru, ilości minimalnej, jednostki miary lub dat rozpoczęcia i zakończenia. Te kombinacje działają w taki sam sposób, jak w przypadku cen sprzedaży. |
| Rabat faktury | Procent rabatu, który jest odejmowany od sumy dokumentu sprzedaży, jeśli suma wszystkich wierszy w dokumencie przekracza pewne minimum. |
Wskazówka
Jeśli towar nigdy nie powinien być sprzedawany z rabatem, pozostaw pola rabatu na stronie towaru puste i nie uwzględniaj tego towaru w żadnych konfiguracjach rabatu wiersza.
Aby skonfigurować cenę sprzedaży dla odbiorcy
Te kroki różnią się w zależności od tego, czy administrator włączył aktualizację funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży. Jeśli aktualizacja funkcji nie jest włączona, wykonaj kroki opisane na karcie Bieżące środowisko.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Klienci, a następnie wybierz powiązane łącze. - Wybierz odbiorcę, a następnie wybierz akcję Ceny.
- W razie potrzeby wypełnij pola w wierszu. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis. Wypełnij wiersz dla każdej kombinacji, która przyzna klientowi specjalną cenę sprzedaży.
Korzystanie z cenników sprzedaży i zakupu
Uwaga
Korzystanie z cenników wymaga, aby administrator włączył aktualizację funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży w Zarządzaniu funkcjami. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Włączanie nadchodzących funkcji z wyprzedzeniem.
Pola Zastosuj do typu i Zastosuj do nr umożliwiają wybranie, do czego będzie stosowany cennik, na przykład odbiorca lub grupa cenowa odbiorcy. Pole Wyświetl kolumny dla służą do wyświetlania kolumn, które dotyczą tylko cen, rabatów lub cen i rabatów.
Konwertowanie istniejących cen po włączeniu aktualizacji funkcji cennika
Po włączeniu aktualizacji funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży na stronie Zarządzanie funkcjami zostanie otwarty przewodnik aktualizacji danych obiektowych. Użyj przełącznika Użyj cen domyślnych w następujący sposób:
Jeśli chcesz pracować ze wszystkimi cenami na jednej stronie, włącz ją. Istniejące ceny są konwertowane na jeden cennik domyślny dla każdego z następujących elementów:
- Sprzedaż
- Zakupy
- Sprzedaż pracy
- Zakup pracy
Następnie można edytować wszystkie ceny dla tych obszarów na stronie Arkusz cen. Cenniki domyślne są ustawiane na stronach Konfiguracja sprzedaży i należności, Konfiguracjazakupów i zobowiązańoraz Konfiguracja zadań.
Uwaga
Jeśli ceny są ustawiane tylko na kartach towarów lub zasobów, cenniki domyślne nie będą wypełniane tymi cenami podczas aktualizacji danych. Można jednak otworzyć dowolny cennik domyślny lub stronę Arkusz cen i użyć akcji Zaproponuj wiersze, aby dodać ceny ustawione na kartach towarów lub zasobów.
Aby korzystać z cenników sprzedaży, wyłącz je. Istniejące ceny zostaną przeliczone na nowy cennik dla każdej kombinacji klienta, grupy odbiorców lub kampanii oraz daty rozpoczęcia i zakończenia oraz waluty. Jeśli masz wiele kombinacji, będziesz miał wiele cenników.
Jeśli włączono już nowe środowisko cenowe, można ręcznie utworzyć cenniki domyślne lub określić istniejący cennik jako domyślny. Aby ustawić istniejący cennik jako domyślny, włącz przełącznik Zezwalaj na aktualizowanie ustawień domyślnych w cenniku. Następnie na stronach Konfiguracja sprzedaży i należności, Zakup i zobowiązania lub Konfiguracja zadań ustaw cennik jako domyślny.
Edytowanie aktywnych cenników
Aby umożliwić użytkownikom edytowanie cen w aktywnych cennikach towarów, zasobów, odbiorców, dostawców lub innych encji korzystających z cen, włącz przełącznik Zezwalaj na edytowanie aktywnej ceny na stronach Konfiguracja sprzedaży i należności oraz Konfiguracja zakupu i zobowiązań.
Gdy przełącznik Zezwalaj na edytowanie aktywnej ceny jest wyłączony, aby zaktualizować ceny w cenniku, należy zmienić stan cennika na Wersja robocza,wprowadzić zmianę, a następnie ponownie aktywować cennik.
Strona Przegląd cen zawiera przegląd wszystkich cen w cennikach. Możesz ustawić filtry, aby zawęzić listę. Po zmianie cen należy użyć akcji Weryfikuj wiersze, aby zweryfikować ceny w stosunku do innych wierszy cennika. Na przykład weryfikacja cen pomaga uniknąć powielania lub konfliktu cen.
Uwaga
Podczas edytowania wiersza w aktywnym cenniku stan wiersza staje się Wersja robocza, a wiersz nie będzie uwzględniany w obliczeniach ceny, dopóki nie zostanie użyta akcja Weryfikuj wiersze. Po zweryfikowaniu ceny stan wiersza staje się aktywny i będzie używany w obliczeniach ceny.
Aby dodać nowe ceny, na stronie Przegląd cen użyj akcji Dodaj nowe wiersze. Zostanie otwarta strona Arkusz cen, na której można dodać wiersze cenowe w następujący sposób:
- Sugerując je na podstawie kryteriów
- Kopiowanie ich z innych cenników
- Ręczne wprowadzanie ich.
Następnie możesz użyć akcji Zaimplementuj zmianę ceny, aby porównać nowe ceny z innymi cennikami, aby uniknąć duplikatów.
Aby skopiować ceny sprzedaży
Te kroki różnią się w zależności od tego, czy administrator włączył aktualizację funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży. Jeśli aktualizacja funkcji nie jest włączona, wykonaj kroki opisane na karcie Bieżące środowisko.
Aby skopiować ceny sprzedaży, takie jak ceny sprzedaży poszczególnych odbiorców do użycia dla grupy cenowej odbiorcy, należy uruchomić zadanie Sugerowanie ceny sprzedaży w Wksh. batch na stronie Arkusz ceny sprzedaży.
Wybierz
ikonę, wprowadź Arkusz ceny sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.Wybierz akcję Zaproponuj cenę sprzedaży na Wksh.
Na skróconej karcie Ceny sprzedaży wypełnij pola Typ sprzedaży i Kod sprzedaży oryginalnymi cenami sprzedaży, które chcesz skopiować.
W górnej części strony żądania wypełnij pola Typ sprzedaży i Kod sprzedaży, wpisem typu i nazwy, na które mają zostać skopiowane ceny sprzedaży.
Jeśli chcesz, aby zadanie wsadowe tworzył nowe ceny, zaznacz pole wyboru Utwórz nowe ceny.
Wybierz przycisk OK, aby wypełnić wiersze na stronie Arkusz ceny sprzedaży sugerowanymi nowymi cenami, wskazując, że są one prawidłowe dla wybranego typu sprzedaży.
Uwaga
To zadanie wsadowe tworzy tylko sugestie i nie implementuje sugerowanych zmian. Jeśli sugestie są zadowalające i chcesz je zaimplementować, czyli wstawić je na stronie Ceny sprzedaży, wybierz akcję Implementuj zmiany cen na stronie Arkusz ceny sprzedaży.
Aby zbiorczo zaktualizować ceny przedmiotów
Te kroki różnią się w zależności od tego, czy administrator włączył aktualizację funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży. Jeśli aktualizacja funkcji nie jest włączona, wykonaj kroki opisane na karcie Bieżące środowisko.
Jeśli chcesz zbiorczo zaktualizować ceny towarów, na przykład zwiększyć wszystkie ceny towarów o pewien procent, możesz wypełnić arkusz Ceny sprzedaży, korzystając z następujących zadań wsadowych:
- Zaproponuj cenę przedmiotu na Wksh. sugeruje zmiany, stosując współczynnik korygujący do istniejących cen sprzedaży lub kopiując istniejące umowy cenowe sprzedaży do innych klientów, grup cenowych odbiorców lub kampanii sprzedaży.
- Zaproponuj cenę przedmiotu na Wksh. sugeruje zmiany poprzez zastosowanie współczynnika korygującego do istniejących cen jednostkowych na kartach towarów lub poprzez sugerowanie cen dla nowych kombinacji waluty, jednostek miary i tak dalej. Ceny jednostkowe towarów nie ulegają zmianie.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Arkusz ceny sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze. - Wybierz akcję Zaproponuj cenę przedmiotu na Wksh.
- Na skróconej karcie Towar wypełnij pola Nr, Grupa księgowa zapasów lub inne, oryginalnymi cenami towarów, które chcesz zaktualizować.
- W górnej części strony żądania wpisz Typ sprzedaży i Kod sprzedaży, wpisuj typ i nazwę, do których mają zostać skopiowane ceny sprzedaży.
- Jeśli chcesz, aby zadanie wsadowe automatycznie dostosowywał sugerowane ceny towarów, wprowadź korektę w polu Współczynnik korekty. Na przykład należy wprowadzić wartość 1,15 w współczynniku korekty, aby zwiększyć cenę towaru o 15%.
- Jeśli chcesz, aby zadanie wsadowe tworzył nowe ceny, włącz przełącznik Utwórz nowe ceny.
- Wybierz przycisk OK, aby wypełnić wiersze na stronie Arkusz ceny sprzedaży sugerowanymi nowymi cenami.
- Aby zaimplementować sugestie, użyj akcji Zaimplementuj zmiany cen. Zadanie wsadowe tworzy sugestie, ale ich nie implementuje.
Rabaty faktur sprzedaży i opłaty za usługi
W przypadku korzystania z rabatów faktury łączna kwota na fakturze określa wielkość rabatu, który jest przyznawany. Na Cust. Na stronieRabaty faktur można również dodać opłatę za usługę do faktur powyżej określonej kwoty.
Jeśli chcesz, aby rabaty faktury był obliczany automatycznie, na stronie Ustawienia sprzedaży i należności włącz Calc Inv. Przełącznik rabatu.
Dla każdego odbiorcy można określić, czy będą oferowane rabaty fakturowe, jeśli kryteria są spełnione. Na przykład, jeśli kwota faktury jest wystarczająco duża. Można zdefiniować warunki rabatu faktury w walucie lokalnej dla odbiorców krajowych i w walucie obcej dla odbiorców zagranicznych.
Możesz połączyć procenty rabatu z określonymi kwotami faktur w Cust. StronaRabaty faktur dla każdego odbiorcy. Można wprowadzić dowolną liczbę wartości procentowych. Każdy klient może mieć własną stronę lub możesz połączyć kilku klientów z tą samą stroną.
Oprócz lub zamiast procentu rabatu można połączyć kwotę opłaty za usługę z określoną kwotą faktury.
Aby zapoznać się ze szkoleniami w zakresie rabatów w sprzedaży, zobacz Konfigurowanie rabatów dla klientów w witrynie Microsoft Learn.
Obliczanie rabatów fakturowych od sprzedaży
Po wprowadzeniu wszystkich towarów jako wierszy można obliczyć rabat faktury dla całego dokumentu sprzedaży, wybierając akcję Oblicz rabat faktury.
Rabat jest obliczany na podstawie wszystkich wierszy w dokumencie sprzedaży dla towarów, w których pole Zezwalaj na dysk faktury w wierszu zamówienia sprzedaży zawiera Tak. Jest to ustawienie domyślne dla elementów. Wiersze z opłatami za towary, na przykład, nie są uwzględniane przy obliczaniu rabatu faktury. Aby zastosować rabat do takich wierszy, należy ustawić pole Procent rabatu wiersza w odpowiednich wierszach.
Wskazówka
Jeśli plik Calc. Inv. PoleRabat jest zaznaczone na stronie Ustawienia sprzedaży i należności, a następnie rabat faktury jest obliczany automatycznie po wykonaniu jednej z następujących czynności w dokumencie sprzedaży:
- Wyświetlanie statystyk
- Wyświetlanie raportu z testu
- Drukować
- Post
Warunki rabatu faktury dla odbiorcy są zdefiniowane w Cust. StronaRabaty faktur dla odbiorcy. Kod waluty w dokumencie sprzedaży służy do znajdowania warunków rabatu faktury w odpowiedniej walucie.
Jeśli rabaty faktur nie zostały zdefiniowane dla walut obcych, wówczas warunki rabatu faktury zdefiniowane w Cust. StronaRabaty faktur z kwotami w walucie lokalnej i kursem wymiany w dniu księgowania w dokumencie sprzedaży są używane do obliczania rabatu faktury w walucie obcej.
Aby skonfigurować rabat wiersza sprzedaży dla odbiorcy
Te kroki różnią się w zależności od tego, czy administrator włączył aktualizację funkcji Nowe środowisko cen sprzedaży. Jeśli aktualizacja funkcji nie jest włączona, wykonaj kroki opisane na karcie Bieżące środowisko.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Klienci, a następnie wybierz powiązane łącze. - Otwórz odpowiednią kartę odbiorcy, a następnie wybierz akcję Rabaty wiersza.
- W razie potrzeby wypełnij pola w wierszu. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis. Wypełnij wiersz dla każdej kombinacji, która przyzna odbiorcy rabat wiersza sprzedaży.
Uwaga
Po otwarciu stron Ceny sprzedaży i Rabaty wierszy sprzedaży od określonego odbiorcy pola Filtr typu sprzedaży i Filtr kodu sprzedaży są ustawiane dla odbiorcy i nie można ich zmienić ani usunąć.
Aby skonfigurować ceny lub rabaty liniowe dla wszystkich odbiorców, grupy cenowej odbiorców lub kampanii, należy otworzyć strony z karty towaru. Alternatywnie, w przypadku cen sprzedaży, użyj strony Arkusz ceny sprzedaży. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby zbiorczo aktualizować ceny towarów.
Aby skonfigurować rabat faktury dla odbiorcy
Po podjęciu decyzji, którzy odbiorcy kwalifikują się do rabatów faktur, wprowadź kod rabatu faktury na kartach odbiorcy i skonfiguruj warunki dla każdego kodu.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Klienci, a następnie wybierz powiązane łącze. - Otwórz stronę odbiorcy dla odbiorcy, który będzie uprawniony do rabatów fakturowych.
- Na dysku z fakturą. W polu Kod wybierz kod odpowiednich warunków rabatu faktury, który ma być używany do obliczania rabatów faktur dla odbiorcy.
Uwaga
Kody rabatowe do faktur są reprezentowane przez istniejące karty odbiorców. Używanie nazw odbiorców jako kodów umożliwia szybkie przypisywanie terminów rabatu faktur do odbiorców przez wybranie nazwy innego odbiorcy, który będzie miał te same warunki.
Teraz skonfiguruj warunki rabatu faktury sprzedaży.
- Na stronie Odbiorcy wybierz akcję Rabaty faktur. Cust. Zostanie otwarta strona Rabaty faktur.
- W polu Kod waluty wprowadź kod waluty, której dotyczą warunki rabatu faktury w wierszu. Pozostaw to pole puste, aby skonfigurować warunki rabatu faktury w USD.
- W polu Kwota minimalna wprowadź minimalną kwotę, jaką musi mieć faktura, aby kwalifikować się do rabatu.
- W polu Rabat % wprowadź rabat faktury jako procent kwoty faktury.
- Powtórz kroki od 5 do 7 dla każdej waluty, dla której odbiorca otrzyma inny rabat faktury.
Najlepsza kalkulacja ceny
Po zarejestrowaniu cen specjalnych i rabatów liniowych na sprzedaż i zakupy, Business Central zapewnia, że zysk z handlu towarami jest zawsze optymalny, automatycznie obliczając najlepszą cenę w dokumentach sprzedaży i zakupu oraz w wierszach arkusza zadań i towarów.
Najlepsza cena to najniższa dopuszczalna cena z najwyższym dopuszczalnym rabatem na linię w danym dniu. Business Central oblicza to automatycznie, gdy wstawia cenę jednostką i procent rabatu wiersza dla towarów w nowych dokumentach i wierszach arkusza.
Uwaga
Poniżej opisano, w jaki sposób obliczana jest najlepsza cena dla sprzedaży. Obliczenia są takie same dla zakupów.
Business Central sprawdza kombinację rachunku do odbiorcy i towaru, a następnie oblicza odpowiednią cenę jednostkową i procent rabatu wiersza, stosując następujące kryteria:
- Czy klient ma umowę cenową/rabatową, czy też należy do grupy, która to robi?
- Czy towar lub grupa rabatu towarów w wierszu jest uwzględniona w którejkolwiek z tych umów cenowych/rabatowych?
- Czy data zamówienia (lub data księgowania faktury i noty kredytowej) mieści się w dacie rozpoczęcia i zakończenia umowy cenowej/rabatowej?
- Czy określono kod jednostki miary? Jeśli tak, Business Central sprawdza ceny/rabaty z tym samym kodem jednostki miary oraz ceny/rabaty bez kodu jednostki miary.
Business Central sprawdza, czy do informacji w dokumencie lub wierszu arkusza mają zastosowanie umowy cenowe/rabatowe, a następnie wstawia odpowiednią cenę jednostkę i procent rabatu wiersza przy użyciu następujących kryteriów:
- Czy w umowie cenowo-rabatowej istnieje wymóg dotyczący minimalnej ilości, który jest spełniony?
- Czy w umowie cenowo-rabatowej istnieje wymóg walutowy, który jest spełniony? Jeśli tak, wstawiana jest najniższa cena i najwyższy rabat liniowy dla tej waluty, nawet jeśli waluta lokalna zapewniłaby lepszą cenę. Jeśli nie ma umowy ceny/rabatu dla określonego kodu waluty, Business Central wstawi najniższą cenę i najwyższy rabat liniowy w walucie lokalnej.
Jeśli nie można obliczyć ceny specjalnej dla towaru w wierszu, wstawiany jest ostatni koszt bezpośredni lub cena jednostkowa z karty towaru.
Zobacz powiązane szkolenia w witrynie Microsoft Learn
Zobacz też
Konfigurowanie sprzedaży
Sprzedaż
Współpraca z Business Central