Utwórz serię liczb

Dla każdej skonfigurowanej firmy należy przypisać unikatowe kody identyfikacyjne do takich rzeczy, jak konta księgi głównej, konta odbiorców i dostawców, faktury i inne dokumenty. Numerowanie jest ważne nie tylko dla identyfikacji. Dobrze zaprojektowany system numeracji sprawia również, że firma jest łatwiejsza w zarządzaniu i łatwiejsza do analizy, a także może zmniejszyć liczbę błędów występujących podczas wprowadzania danych.

Ważne

Domyślnie luki nie są dozwolone w seriach liczbowych, ponieważ dokładna historia transakcji finansowych musi być dostępna do inspekcji, zgodnie z prawem, a zatem musi być zgodna z nieprzerwaną sekwencją bez usuniętych numerów.

Jeśli chcesz dopuścić luki w określonych seriach liczb, najpierw skonsultuj się z audytorem lub kierownikiem ds. Księgowości, aby upewnić się, że przestrzegasz wymogów prawnych w swoim kraju / regionie. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Luki w seriach liczb.

Uwaga

Zalecamy używanie tych samych numerów kodów serii, które są wymienione na liście Nr. Strona listy serii w firmie demonstracyjnej CRONUS. Kody takie jak P-INV+ mogą nie mieć natychmiastowego sensu, ale Business Central ma wiele ustawień domyślnych, które zależą od tych kodów serii numerów.

System numeracji można utworzyć, konfigurując jeden lub więcej kodów dla każdego typu danych podstawowych lub dokumentu. Na przykład można skonfigurować jeden kod do numerowania odbiorców, inny kod do numerowania faktur sprzedaży i inny kod do numerowania dokumentów w arkuszach ogólnych. Po skonfigurowaniu kodu należy skonfigurować co najmniej jeden wiersz serii numerów. Wiersz serii liczb zawiera informacje, takie jak pierwsza i ostatnia liczba w serii oraz data początkowa. Można skonfigurować więcej niż jeden wiersz serii numerów na kod serii numerów, z inną datą początkową dla każdego wiersza. Seria będzie używana kolejno, rozpoczynając każdą serię w odpowiednim dniu rozpoczęcia.

Uwaga

Maksymalna długość liczby w serii liczb wynosi 20 znaków. Istnieją sytuacje, w których Business Central dołącza numer z identyfikatorem wygenerowanym przez system. Na przykład, gdy dokumenty, takie jak faktury, są używane do stosowania transakcji, takich jak płatności, Business Central generuje identyfikatory dla zastosowanych transakcji. Identyfikator składa się z numeru z serii numerów i sześcioznakowego identyfikatora przypisanego do systemu, takiego jak -12345. Jeśli spodziewasz się przetworzyć więcej niż 9999 dokumentów w arkuszach bankowych lub GIRO lub arkuszach paragonów gotówkowych, skonfiguruj serie liczb dla tych typów dokumentów, aby zawierały mniej niż 14 znaków.

Serie numerów są zazwyczaj skonfigurowane tak, aby automatycznie wstawiać następny kolejny numer na nowo tworzących kartach lub dokumentach. Można jednak również ustawić serię liczb, aby umożliwić ręczne wprowadzanie nowego numeru. Określ to za pomocą pola wyboru Ręczne nr.

Jeśli chcesz użyć więcej niż jednego kodu serii liczb dla jednego typu danych podstawowych - na przykład, jeśli chcesz użyć różnych serii liczb dla różnych kategorii elementów - możesz użyć relacji serii liczb.

Luki w seriach liczbowych

Nie wszystkie rekordy utworzone w Business Central są transakcjami finansowymi, które muszą korzystać z numeracji sekwencyjnej. Karty odbiorców, oferty sprzedaży i działania magazynowe to przykłady rekordów, którym przypisano numer z serii numerów, ale nie podlegają audytowi finansowemu i/lub można je usunąć. W przypadku takich serii liczb można zaznaczyć pole wyboru Zezwalaj na przerwy w numerach na polu Nie. Strona Wiersze serii. To ustawienie można również zmienić po utworzeniu serii numerów. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby utworzyć nową serię liczb.

Zachowanie Nie. pole na dokumentach i kartach

W dokumentach sprzedaży, zakupu i transferu oraz na wszystkich kartach numer można wypełnić automatycznie z serii liczb lub ręcznie i można go skonfigurować tak, aby był niewidoczny.

Pole Nr można wypełnić na trzy sposoby:

  1. Jeśli istnieje tylko jedna seria numerów dla typu dokumentu lub karty, w której pole wyboru Domyślny numer jest zaznaczone, a pole wyboru Ręczne nr nie jest zaznaczone, pole jest automatycznie wypełniane następnym numerem w serii, a pole Nr nie będzie widoczne.

    Uwaga

    Jeśli seria liczb nie działa, na przykład dlatego, że zabrakło liczb, pole Nr będzie widoczne i można ręcznie wprowadzić liczbę lub rozwiązać problemy na Nie. Strona serii.

  2. Jeśli istnieje więcej niż jedna seria numerów dla typu dokumentu lub karty, a pole wyboru Domyślne nr nie jest zaznaczone dla aktualnie przypisanej serii numerów, pole Nr jest widoczne i można wyszukać wartość Nie. Seria i wybierz serię numerów, której chcesz użyć. Następna liczba z serii jest następnie wstawiana w polu Nr.

  3. Jeśli nie skonfigurowano serii liczb dla typu dokumentu lub karty lub jeśli pole Nr podręcznika jest wybrane dla serii numerów, pole Nr jest widoczne i należy ręcznie wprowadzić dowolną liczbę. Można wprowadzić maksymalnie 20 znaków, zarówno cyfr, jak i liter.

Po otwarciu nowego dokumentu lub karty, dla której istnieje seria numerów, odpowiedni Numer. Zostanie otwarta strona Ustawienia serii, na której można skonfigurować serię liczb dla tego typu dokumentu lub karty przed przystąpieniem do wprowadzania innych danych.

Uwaga

Jeśli chcesz włączyć ręczną numerację na przykład na nowych kartach towarów, które zostały utworzone w procesie migracji danych, który domyślnie ukrył numer, przejdź do strony Ustawienia zapasów i wybierz pole Nr pozycji, aby otworzyć i ustawić powiązaną serię numerów na Nr podręcznika..

Aby utworzyć nową serię numerów

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wpisz Nie. Seria, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz akcję Nowy.
  3. W nowym wierszu wypełnij pola w razie potrzeby. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
  4. Wybierz akcję Linie.
  5. Na nie. Na stronie Wiersze serii wypełnij pola, aby zdefiniować rzeczywiste użycie i zawartość serii numerów utworzonej w kroku 2.
  6. Powtórz krok 5 dla tylu różnych zastosowań serii liczb, ile potrzebujesz. Pole Data początkowa określa, który wiersz serii numerów jest aktywny.

Aby skonfigurować, gdzie jest używana seria liczb

Poniższa procedura pokazuje, jak ustawić serie numerów dla obszaru Sprzedaż. Kroki są podobne dla innych obszarów.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Sprzedaż i należności, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Na stronie Sprzedaż i należności na skróconej karcie Seria numerów wybierz żądaną serię liczb dla każdej karty sprzedaży lub dokumentu.

Wybrany numer zostanie teraz użyty do wypełnienia pola Nr na danej karcie lub dokumencie, zgodnie z ustawieniami dokonanymi w wierszu serii numerów.

Aby utworzyć relacje między seriami liczb

Jeśli skonfigurowano więcej niż jeden kod serii numerów dla tego samego rodzaju podstawowych informacji lub transakcji, można utworzyć relacje między kodami. Ta funkcja może pomóc w podjęciu decyzji między kodami podczas korzystania z numeru.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wpisz Nie. Seria, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Zaznacz wiersz z seriami liczb, dla których chcesz utworzyć relacje, a następnie wybierz pozycję Relacje.
  3. W polu Kod serii wprowadź kod serii numerów, którą chcesz powiązać z serią wybraną w kroku 2.
  4. Dodaj wiersz dla każdego kodu, który ma być odniesionym do wybranej serii numerów.
  5. Zamknij stronę.

Teraz, gdy skonfigurujesz coś, co wymaga liczby, możesz użyć utworzonych relacji, aby wybrać jedną z powiązanych serii liczb.

Zobacz powiązane szkolenia w witrynie Microsoft Learn

Zobacz też

Konfigurowanie Business Central
Współpraca z Business Central

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl