Przetwarzanie zwrotów lub anulowań zakupów

Jeśli chcesz zwrócić towary do dostawcy lub anulować zakupione usługi, możesz utworzyć i zaksięgować fakturę korygującą zakup, która określa żądaną zmianę w odniesieniu do oryginalnej faktury zakupu. Aby dołączyć poprawne informacje o fakturze zakupu, można utworzyć fakturę korygu podatkową zakupu bezpośrednio z zaksięgowanej faktury zakupu lub utworzyć nową fakturę korygu podatkową zakupu ze skopiowanymi informacjami o fakturze.

Jeśli potrzebujesz większej kontroli nad procesem zwrotu zakupu, takiego jak dokumenty magazynowe do obsługi towarów lub lepszy przegląd podczas odsyłania towarów z wielu dokumentów zakupu z jednym zwrotem zakupu, możesz utworzyć zamówienia zwrotu zakupu. Zamówienie zwrotu zakupu automatycznie wystawia powiązaną notę kredytową zakupu. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby utworzyć zamówienie zwrotu zakupu na podstawie co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentów zakupu.

Uwaga

Jeśli zaksięgowana faktura zakupu nie została jeszcze zapłacona, można użyć funkcji Popraw lub Anuluj na zaksięgowanej fakturze zakupu, aby automatycznie odwrócić zaangażowane transakcje. Te funkcje działają tylko w przypadku niezapłaconych faktur i nie obsługują częściowych zwrotów ani anulowań. Nie można również poprawiać ani anulować faktur zakupu, które zostały zaksięgowane z paragonami z więcej niż jednego zamówienia zakupu. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Poprawianie lub anulowanie niezapłaconych faktur zakupu.

Zazwyczaj tworzy się fakturę korygodzą zakupu lub zamówienie zwrotu zakupu w reakcji na notę kredytową wysłaną do użytkownika przez dostawcę. Nota kredytowa zakupu lub zamówienie zwrotu zakupu działają jako wewnętrzna dokumentacja procesu noty kredytowej do celów księgowych lub do kontrolowania wysyłki zaangażowanych przedmiotów.

Zmiana może dotyczyć wszystkich produktów na oryginalnej fakturze zakupu lub tylko niektórych produktów. W związku z tym możesz częściowo zwrócić otrzymane przedmioty lub zażądać częściowego zwrotu otrzymanych usług. W takim przypadku należy edytować informacje zawarte w notatce kredytowej zakupu lub zamówieniu zwrotu zakupu.

Oprócz oryginalnej zaksięgowanej faktury zakupu można zastosować fakturę korygującą zakupu lub zamówienie zwrotu zakupu do innych dokumentów zakupu, na przykład innej zaksięgowanej faktury zakupu, ponieważ zwracane są również towary dostarczone z tą fakturą.

Księgowanie noty kredytowej spowoduje również przywrócenie wszelkich opłat za towary, które zostały przypisane do zaksięgowania dokumentu, tak aby wpisy wartości towaru były takie same jak przed przypisaniem obciążenia towaru.

Kalkulowanie kosztów zapasów

Aby zachować poprawną wycenę zapasów, zazwyczaj chcesz wybrać towary zwrotne z zapasów po koszcie jednostkowym, po którym zostały zakupione, a nie po ich bieżącym koszcie jednostkowym. Jest to określane jako dokładne odwrócenie kosztów.

Istnieją dwie funkcje automatycznego przypisywania dokładnego cofania kosztów.

Funkcja Opis
FunkcjaPobierz wiersze dokumentu do odwrócenia na stronie Zamówienie zwrotu zakupu Kopiuje wiersze jednego lub więcej zaksięgowanych dokumentów w celu odwrócenia do zamówienia zwrotu zakupu. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby utworzyć zamówienie zwrotu zakupu na podstawie co najmniej jednego zaksięgowanych dokumentów zakupu.
FunkcjaKopiuj z dokumentu na stronach Nota kredytowa zakupu i Zamówienie zwrotu zakupu Kopiuje zarówno nagłówek, jak i wiersze jednego zaksięgowanego dokumentu do odwrócenia.

Wymaga, aby pole wyboru Dokładne odwrócenie kosztów było zaznaczone na stronie Konfiguracja zakupów i zobowiązań.

Aby ręcznie przypisać dokładne odwrócenie kosztów, należy wybrać pole Appl.-from Item Entry w wierszu dokumentu zwrotnego dowolnego typu, a następnie wybrać numer oryginalnego wpisu zakupu. Spowoduje to połączenie noty kredytowej zakupu lub zamówienia zwrotu zakupu z oryginalnym wpisem sprzedaży zakupu i zapewnia, że towar jest wyceniany według pierwotnego kosztu jednostkowego.

Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Szczegóły projektu: Kalkulowanie kosztów zapasów.

Aby utworzyć fakturę korygującą zakupu na podstawie zaksięgowanej faktury zakupu

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Zaksięgowane faktury zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Na stronie Zaksięgowane faktury zakupu wybierz zaksięgowaną fakturę zakupu, którą chcesz cofnąć, a następnie wybierz akcję Utwórz korygującą notę kredytową.

    Większość pól w nagłówku faktury korygującej zakup jest wypełniona informacjami z zaksięgowanej faktury zakupu. Można edytować wszystkie pola, na przykład z nowymi informacjami, które odzwierciedlają umowę zwrotu.

  3. Edytuj informacje w wierszach zgodnie z umową, takie jak liczba zwróconych towarów lub kwota do zwrotu.

  4. Wybierz akcję Zastosuj wpisy.

  5. Na stronie Stosowanie wpisów dostawcy wybierz wiersz z zaksięgowany dokument zakupu, do którego chcesz zastosować fakturę korygową zakupu, a następnie wybierz akcję Zastosuj do identyfikatora. Numer noty kredytowej zakupu jest wstawiany w polu Identyfikator dotyczy zakupu.

  6. W polu Kwota do zastosowania wprowadź kwotę, którą chcesz zastosować, jeśli jest mniejsza niż pierwotna kwota.

    U dołu strony Stosowanie wpisów dostawcy można zobaczyć łączną kwotę do zastosowania w celu odwrócenia wszystkich zaangażowanych wpisów, a mianowicie gdy wartość w polu Saldo wynosi zero.

  7. Wybierz przycisk OK. Po zaksięgowania noty kredytowej zakupu zostanie ona zastosowana do określonych zaksięgowanych dokumentów zakupu.

    Po utworzeniu lub edytowaniu potrzebnych wierszy noty kredytowej zakupu i określeniu pojedynczej lub wielu aplikacji można przystąpić do księgowania noty kredytowej zakupu.

  8. Wybierz akcję Opublikuj.

Zaksięgowane faktury zakupu, do których zastosowano fakturę korygującą, są teraz odwracane. Jeśli pierwotna faktura została już zapłacona, sprzedawca powinien teraz zwrócić ci płatność. Jeśli faktura korygująca dotyczy tylko części produktu na oryginalnej fakturze, można zapłacić tylko pozostałą kwotę na oryginalnej fakturze zakupu, aby ją zamknąć.

Nota kredytowa zakupu zostanie usunięta i zastąpiona nowym dokumentem na liście zaksięgowanych not kredytowych zakupu.

Aby utworzyć fakturę korygującą zaksięgowanie faktury zakupu

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Pozycję Noty kredytowe zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz akcję Nowy, aby otworzyć nową pustą notę kredytową zakupu.
  3. W polu Dostawca wprowadź nazwę istniejącego dostawcy.
  4. Wybierz akcję Kopiuj z dokumentu.
  5. Na stronie Kopiuj dokument zakupu w polu Typ dokumentu wybierz opcję Zaksięgowana faktura.
  6. Wybierz pole Nr dokumentu, aby otworzyć stronę Zaksięgowane faktury zakupu, a następnie wybierz zaksięgowaną fakturę zakupu zawierającą wiersze, które chcesz cofnąć.
  7. Zaznacz pole wyboru Przelicz wiersze, jeśli chcesz, aby skopiowane wiersze zaksięgowanej faktury zakupu były aktualizowane o wszelkie zmiany w cenie towaru i koszcie jednostkowym od czasu zaksięgowania faktury.
  8. Wybierz przycisk OK. Skopiowane wiersze faktury są wstawiane do faktury korygującej zakupu.
  9. Wypełnij fakturę korygującą zakupu zgodnie z wyjaśnieniami w sekcji Aby utworzyć fakturę korygującą zakupu na podstawie zaksięgowanej faktury zakupu.

Aby utworzyć zamówienie zwrotu zakupu na podstawie co najmniej jednego zaksięgowanego dokumentów zakupu

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Zamówienia zwrotu zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. W razie potrzeby wypełnij pola na skróconej karcie Ogólne.

  4. Na skróconej karcie Wiersze wypełnij wiersze ręcznie lub skopiuj informacje z innych dokumentów, aby automatycznie wypełnić wiersze:

    • Użyj funkcji Pobierz wiersze dokumentu do odwrócenia, aby skopiować jeden lub więcej wierszy opublikowanego dokumentu z jednego lub więcej opublikowanych dokumentów. Ta funkcja zawsze dokładnie odwraca koszty z wiersza zaksięgowanego dokumentu. Ta funkcja jest opisana w poniższych krokach.
    • Użyj funkcji Kopiuj z dokumentu, aby skopiować istniejący dokument do kolejności zwrotu. Ta funkcja umożliwia kopiowanie całego dokumentu. Może to być dokument opublikowany lub dokument, który nie został jeszcze opublikowany. Ta funkcja włącza dokładne odwrócenie kosztów tylko wtedy, gdy pole wyboru Dokładne odwracanie kosztów obowiązkowe jest zaznaczone na stronie Konfiguracja sprzedaży i należności.
  5. Wybierz akcję Pobierz wiersze dokumentu do odwrócenia.

  6. U góry strony Wiersze dokumentu zaksięgowania zakupu zaznacz pole wyboru Pokaż tylko wiersze odwracalne, jeśli chcesz widzieć tylko wiersze, które mają ilości, które nie zostały jeszcze zwrócone. Na przykład, jeśli zaksięgowana ilość faktury zakupu została już zwrócona, możesz nie chcieć uwzględniać tej ilości w nowym dokumencie zwrotu zakupu.

    Uwaga

    To pole działa tylko w przypadku zaksięgowanych paragonów i wierszy zaksięgowanej faktury, a nie w przypadku zaksięgowanych zwrotów lub zaksięgowanych wierszy faktury.

    W lewej części strony wyświetlane są różne typy dokumentów, a liczba w nawiasach pokazuje liczbę dokumentów dostępnych dla każdego typu dokumentu.

  7. W polu Filtr typu dokumentu wybierz typ wierszy opublikowanego dokumentu, których chcesz użyć.

  8. Zaznacz wiersze, które chcesz skopiować do nowego dokumentu.

    Uwaga

    Jeśli użyjesz kombinacji Ctrl+A do zaznaczenia wszystkich wierszy, wszystkie wiersze w ustawionym filtrze zostaną skopiowane, ale filtr Pokaż tylko odwracalną ilość zostanie zignorowany. Załóżmy na przykład, że przefiltrowano wiersze do określonego numeru dokumentu z dwoma wierszami, z których jeden został już zwrócony. Nawet jeśli pole Pokaż tylko odwracalną ilość jest zaznaczone, naciśnięcie Ctrl+A w celu skopiowania wszystkich wierszy zostanie skopiowane, a nie tylko ten, który nie został jeszcze odwrócony.

  9. Wybierz przycisk OK, aby skopiować wiersze do nowego dokumentu.

    Występują następujące procesy:

    • Dla wierszy zaksięgowany dokumentu typu Towartworzony jest nowy wiersz dokumentu, który jest kopią zaksięgowanego wiersza dokumentu, z ilością, która nie została jeszcze odwrócona. Pole Appl.-to Item Entry jest odpowiednio wypełnione numerem wpisu księgi towaru w wierszu księgowanego dokumentu.

    • W przypadku wierszy zaksięgowanych dokumentów, które nie są typu Element, takich jak opłaty za towary, tworzony jest nowy wiersz dokumentu, który jest kopią oryginalnego zaksięgowego wiersza dokumentu.

    • Oblicza pole Koszt jednostkowy (LCY) w nowym wierszu na podstawie kosztów w odpowiednich zapisach księgi towarów.

    • Jeśli skopiowany dokument jest przesyłką zaksięgowaną, zaksięgowanym potwierdzeniem odbioru, zaksięgowanym potwierdzeniem zwrotnym lub zaksięgowaną przesyłką zwrotną, cena jednostkowa jest obliczana automatycznie z karty towaru.

    • Jeśli skopiowany dokument jest zaksięgowanym dokumentem faktury lub faktury korygującej, kopiowana jest cena jednostkowa, rabaty faktur i rabaty wierszy z wiersza zaksięgowany dokumentu.

    • Jeśli wiersz zaksięgowany dokument zawiera wiersze śledzenia towarów, pole Appl.-to Item Entry w wierszach śledzenia towaru jest wypełnione odpowiednimi numerami wpisów księgi towarów z wierszy śledzenia zaksięgowanych towarów.

    Podczas kopiowania z zaksięgowanej faktury lub zaksięgowanej faktury aplikacji kopiuje wszelkie odpowiednie rabaty faktur i rabaty wierszy jako ważne w momencie księgowania tego dokumentu z wiersza zaksięgotowanego dokumentu do nowego wiersza dokumentu. Należy jednak pamiętać, że jeśli Calc. Inv. Opcjarabatu jest aktywowana na stronie Ustawienia zakupów i zobowiązań, a następnie rabat faktury zostanie obliczony podczas księgowania nowego wiersza dokumentu. Kwota wiersza dla nowego wiersza może zatem różnić się od kwoty wiersza dla zaksięgogowania wiersza dokumentu, w zależności od nowego obliczenia rabatu faktury.

    Uwaga

    Jeśli część ilości zaksięgowanego wiersza dokumentu została już odwrócona, sprzedana lub zużyta, wiersz jest tworzony tylko dla ilości, która pozostaje w magazynie lub która nie została zwrócona. Jeśli pełna ilość zaksięgowanego wiersza dokumentu została już odwrócona, nowy wiersz dokumentu nie zostanie utworzony.

    Jeśli przepływ towarów w zaksięgowany dokumencie jest taki sam jak przepływ towarów w nowym dokumencie, tworzona jest kopia oryginalnego wiersza dokumentu księgowanego w nowym dokumencie. Pole Appl.-from Item Entry nie jest wypełnione, ponieważ w tym przypadku dokładne odwrócenie kosztów nie jest możliwe. Jeśli na przykład użyjesz funkcji Pobierz wiersze dokumentu do odwrócenia, aby uzyskać zaksięgowany wiersz noty kredytowej zakupu dla nowej noty kredytowej zakupu, tylko oryginalny zaksięgowany wiersz noty kredytowej zostanie skopiowany do nowej noty kredytowej.

  10. Na stronie Zamówienie zwrotu zakupu w polu Kod przyczyny zwrotu w każdym wierszu wybierz przyczynę zwrotu.

  11. Wybierz akcję Opublikuj.

Aby utworzyć zastępcze zamówienie zakupu na podstawie zamówienia zwrotu zakupu

Możesz uzgodnić ze sprzedawcą, że zrekompensuje Ci zakupiony przedmiot, zastępując go. Element zastępczy może być taki sam lub inny. Ta sytuacja może wystąpić, jeśli dostawca omyłkowo wysłał niewłaściwy towar.

  1. Na stronie Zamówienie zwrotu zakupu dla aktywnego procesu zwrotu w pustym wierszu wprowadź ujemny wpis dla towaru zastępczego, wstawiając kwotę ujemną w polu Ilość.
  2. Wybierz akcję Przenieś linie ujemne.
  3. Na stronie Przenoszenie wierszy zakupu ujemnego wypełnij pola w razie potrzeby.
  4. Wybierz przycisk OK. Wiersz ujemny jest usuwany z zamówienia zwrotu zakupu i tworzone jest nowe zamówienie zakupu. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Rejestrowanie zakupów.

Aby utworzyć przydział zakupu

Jeśli otrzymasz od dostawcy towary, które nie są tym, czego chciałeś, na przykład jeśli są lekko uszkodzone, mają niewłaściwy kolor lub niewłaściwy rozmiar, sprzedawca może zaoferować Ci ulgę zakupu.

Możesz zaksięgować ten obniżony koszt zakupu jako obciążenie towaru w notatce kredytowej lub zamówieniu zwrotnym i połączyć je z zaksięgowaniem paragonu. Poniżej opisano to dla zamówienia zwrotu zakupu, ale te same kroki dotyczą noty kredytowej zakupu.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Pozycję Noty kredytowe zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy, aby otworzyć nową pustą notę kredytową zakupu.

  3. Wypełnij nagłówek noty kredytowej informacjami o dostawcy, który wysłał Ci przydział zakupu.

  4. Na skróconej karcie Wiersze w polu Typ wybierz opcję Opłata (towar).

  5. W polu Nr wybierz odpowiednią wartość opłaty za towar.

    Możesz utworzyć specjalny numer opłaty za towar, aby pokryć limity zakupu.

  6. W polu Ilość wprowadź wartość 1.

  7. W polu Bezpośredni koszt jednostkowy wprowadź kwotę odpisu zakupu.

  8. Przypisz limit zakupu jako naliczenia towaru do towarów w zaksięgowany paragon. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Używanie opłat za towary do rozliczania dodatkowych kosztów transakcji. Po przypisaniu przydziału wróć do strony Nota kredytowa zakupu.

Podczas księgowania zamówienia zwrotu zakupu limit zakupu jest dodawany do odpowiedniej kwoty wpisu zakupu. W ten sposób można zachować dokładną wycenę zapasów.

Aby połączyć przesyłki zwrotne

Jeśli chcesz zwrócić towary objęte różnymi zamówieniami zwrotu zakupu do tego samego dostawcy, możesz użyć funkcji Połącz przesyłki zwrotne.

Podczas wysyłania towarów księgujesz powiązane zamówienia zwrotu zakupu jako wysłane, co powoduje utworzenie zaksięgowanych przesyłek zwrotnych zakupu.

Gdy wszystko będzie gotowe do wystawienia faktury za te towary, zamiast fakturować każde zamówienie zwrotu zakupu osobno, można utworzyć fakturę korygującą zakupu i automatycznie skopiować zaksięgowane wiersze wysyłki zwrotnej zakupu do tego dokumentu. Następnie możesz zaksięgowanie faktury zakupowej i wygodnie fakturowanie wszystkich otwartych zamówień zwrotu zakupu w tym samym czasie.

Gdy przesyłki zwrotne są łączone w notatce kredytowej i księgowane, dla wierszy fakturowanych tworzona jest księgowana faktura korygująca zakupu. Pole Ilość zafakturowana w zamówieniu zwrotu zakupu z powrotem jest aktualizowane na podstawie zafakturowanej ilości. Jednak to oryginalne zamówienie zwrotu zakupu nie jest usuwane, nawet jeśli zostało w pełni odebrane i zafakturowane, dlatego należy ręcznie usunąć zamówienie zwrotu zakupu.

Uwaga

W poniższej procedurze założono, że istnieje kilka zamówień zwrotu zakupu dla dostawcy i że zostały one zaksięgowane jako wysłane.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Pozycję Noty kredytowe zakupu, a następnie wybierz powiązane łącze.

  2. Wybierz akcję Nowy.

  3. Na skróconej karcie Ogólne wypełnij pola w razie potrzeby.

  4. Wybierz akcję Pobierz wiersze przesyłki zwrotnej.

  5. Wybierz wiele wierszy wysyłki zwrotnej, które chcesz uwzględnić na fakturze.

    Jeśli wybrano nieprawidłowy wiersz przesyłki zwrotnej lub chcesz zacząć od nowa, możesz po prostu usunąć wiersze z noty kredytowej zakupu, a następnie ponownie użyć funkcji Uzyskaj wiersze wysyłki zwrotnej.

  6. Wybierz akcję Opublikuj.

Aby usunąć otwarte zamówienia zwrotu zakupu po łącznym zaksięgowaniu przesyłki zwrotnej

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Usuń zafakturowane zamówienia zwrotuzakupu , a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. W razie potrzeby wypełnij pola, a następnie wybierz przycisk OK.
  3. Alternatywnie można ręcznie usunąć poszczególne zamówienia zwrotu zakupu.

Zobacz powiązane szkolenia w witrynie Microsoft Learn

Zobacz też

Zakup
Rekordowe zakupy
Poprawianie lub anulowanie niezapłaconych
faktur zakupuWspółpraca z Business Central
Przetwarzanie zwrotów sprzedaży lub anulowań

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl