Praca z raportami, zadaniami wsadowymi i portami XMLports

Raport zbiera informacje na podstawie określonego zestawu kryteriów. Organizuje i prezentuje informacje w łatwym do odczytania formacie, który można wydrukować lub zapisać jako plik. Istnieje wiele raportów, do których można uzyskać dostęp w całej aplikacji. Raporty zazwyczaj zawierają informacje związane z kontekstem strony, na której się znajdują. Na przykład strona Klient zawiera raporty dla 10 najlepszych klientów, statystyki sprzedaży i inne.

Zadania wsadowe i XMLporty robią mniej więcej to samo co raporty, ale są używane częściej do przetwarzania lub eksportowania danych. Na przykład zadanie wsadowe Utwórz przypomnienia tworzy dokumenty przypomnień dla klientów z przeładzonymi płatnościami.

Uwaga

Ten temat odnosi się głównie do "raportu", ale podobne informacje dotyczą zadań wsadowych i XMLports.

Wprowadzenie

Raporty można znaleźć na karcie Raporty na wybranych stronach lub można użyć funkcji wyszukiwania, Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.aby znaleźć raporty według nazwy.

Po otwarciu raportu, zadania wsadowego lub XMLport zwykle jest prezentowana strona żądania, na której ustawiasz różne opcje i filtry, które określają, co należy uwzględnić w raporcie. W poniższych sekcjach wyjaśniono, jak używać strony żądania do tworzenia, wyświetlania podglądu i drukowania raportu.

Korzystanie z wartości domyślnych - predefiniowane ustawienia

Większość stron żądań zawiera pole Użyj wartości domyślnych z. To pole umożliwia wybranie wstępnie zdefiniowanych ustawień raportu, które automatycznie ustawiają opcje i filtry dla raportu. Wybierz wpis z listy rozwijanej, a zobaczysz, że opcje i filtry na stronie żądania odpowiednio się zmienią.

Wpis o nazwie Ostatnio używane opcje i filtry jest zawsze dostępny. Ten wpis ustawia raport tak, aby używał opcji i filtrów, które były używane podczas ostatniego uruchomienia raportu.

Pole Użyj wartości domyślnych z zapewnia szybki i niezawodny sposób spójnego generowania raportów zawierających poprawne dane. Po wybraniu wpisu można zmienić dowolne opcje i filtry przed wyświetleniem podglądu lub wydrukowaniem raportu. Wprowadzone zmiany nie zostaną zapisane we wstępnie zdefiniowanym wpisie ustawień, ale zostaną zapisane we wpisie Ostatnio używane opcje i filtry.

Uwaga

Wstępnie zdefiniowane ustawienia są zazwyczaj konfigurowane i zarządzane przez administratora. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zobacz Zarządzanie zapisanymi ustawieniami raportów i Zadań wsadowych.

Określanie danych, które mają być uwzględniane w raportach

Użyj pól w obszarze Opcje i filtry, aby zmienić ograniczenie informacji, które chcesz umieścić w raporcie. Filtry w raporcie są ustawiane mniej więcej w taki sam sposób, jak filtry na listach. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Filtrowanie.

Ostrożność

Sekcja Filtruj listę według na stronie żądania zapewnia ogólną funkcję filtrowania raportów. Te filtry są opcjonalne.

Niektóre raporty ignorują takie filtry, co oznacza, że bez względu na to, jaki filtr jest ustawiony na liście Filtruj według sekcji, dane wyjściowe raportu są takie same. Nie można podać listy pól, które są ignorowane w których raportach, więc będziesz musiał eksperymentować z filtrami podczas ich używania.

Przykład: Podczas korzystania z zadania wsadowego Utwórz przypomnienia filtr dla pola Wpisy księgi klienta na poziomie ostatnio wydanego przypomnienia zostanie zignorowany, ponieważ filtry są stałe dla tego zadania wsadowego.

Wyświetlanie podglądu raportu

Podgląd raportu pozwala zobaczyć, jak będzie wyglądał raport przed jego wydrukowaniem. Podgląd nie jest oparty na polu Drukarka wybranym przez drukarkę na stronie żądania. Jest kontrolowany przez przeglądarkę. Po wyświetleniu podglądu możesz wrócić do strony żądania i w razie potrzeby wprowadzić zmiany w opcjach i filtrach.

Aby wyświetlić podgląd raportu, wybierz przycisk Podgląd lub Podgląd i zamknięcie na stronie żądania raportu. Wyświetlany przycisk zależy od raportu, więc niektóre raporty mają przycisk Podgląd, podczas gdy inne mają przycisk Podgląd i zamknij. Oba przyciski otworzą podgląd raportu. Różnica polega na tym, że Podgląd utrzymuje otwartą stronę żądania, dzięki czemu można do niej wrócić, wprowadzić zmiany, ponownie wyświetlić podgląd lub wydrukować. W trybie Podgląd i zamknięciestrona żądania zostanie zamknięta, więc musisz ponownie otworzyć raport, aby wprowadzić zmiany lub wydrukować.

Uwaga

Jeśli korzystasz z Business Central 2020 w wersji 1 lub starszej, dostępny jest tylko przycisk Podgląd, który zamyka stronę żądania w wersji zapoznawczej, podobnie jak opisano w przypadku funkcji Podgląd i zamknięcie.

Praca z podglądem

W podglądzie użyj paska menu na podglądzie raportu, aby:

  • Przechodzenie między stronami

  • Powiększanie i pomniejszanie

  • Zmień rozmiar, aby dopasować go do strony

  • Zaznaczanie tekstu

    Możesz skopiować tekst z raportu, a następnie wkleić go w innym miejscu, na przykład na stronie w Business Central lub Microsoft Word. Na przykład za pomocą myszy naciśnij i przytrzymaj miejsce, w którym chcesz zacząć. Następnie przesuń myszą, aby zaznaczyć co najmniej jeden wyraz, zdanie lub akapit. Naciśnij prawy przycisk myszy i wybierz opcję Kopiuj. Następnie wklej zaznaczony tekst w wybranym miejscu.

  • Przesuwanie dokumentu

    Widoczny obszar raportu można przesunąć w dowolnym kierunku, aby wyświetlić inne obszary lub raport. Przesuwanie jest przydatne po powiększeniu, aby zobaczyć szczegóły. Za pomocą myszy na przykład naciśnij i przytrzymaj przycisk myszy w dowolnym miejscu podglądu raportu, a następnie przesuń mysz.

  • Pobierz do pliku PDF na komputerze lub w sieci.

  • Drukować

Zapisywanie raportu do pliku

Raport można zapisać w dokumencie PDF, dokumencie programu Microsoft Word lub arkuszu programu Microsoft Excel, wybierając przycisk Wyślij do, a następnie dokonując wyboru.

Wyślij do programu Excel

Istnieją dwie opcje zapisywania wyników raportu jako arkusza w skoroszycie programu Excel: Dokument programu Microsoft Excel (dane i układ) oraz Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane)

  • Dokument programu Microsoft Excel (dane i układ)
  • Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane)

Ta opcja jest dostępna tylko w przypadku raportów korzystających z układu RDLC. Eksportuje wyniki raportu z zastosowanym układem RDLC. Użyj tej opcji, jeśli chcesz wyeksportować dane jeden raz i chcesz wprowadzić tylko niewielkie zmiany w ich wyglądzie, takie jak czcionka i schemat kolorów.

Opcja Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane) eksportuje wyniki raportu i kryteria użyte do ich wygenerowania, ale nie zawiera układu raportu. Plik Excel będzie zawierał pełny zestaw danych, jako surowe dane, ułożone w wiersze i kolumny. Wszystkie kolumny danych zestawu danych raportu są uwzględniane, niezależnie od tego, czy są używane w układzie raportu. Użyj tej opcji, jeśli chcesz:

  • Wykonaj doraźne analizy danych. Na przykład można filtrować dane i wyświetlać je za pomocą dowoju Power Pivot.

    Za każdym razem, gdy eksportujesz wyniki, tworzony jest nowy arkusz. Korzystając z opcji Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane), można uruchomić ten sam raport i ponownie użyć zmian formatowania. Na przykład w przypadku dowężającego Power Pivot można ponownie uruchomić raport na inny okres, skopiować wyniki do arkusza, a następnie odświeżyć arkusz. Aplikację do raportowania można również znaleźć w przysłaniu AppSource.

  • Sprawdzaj zestaw danych raportu podczas tworzenia lub modyfikowania niestandardowych układów raportów.

    Aby uzyskać informacje o tworzeniu niestandardowych układów raportów, zobacz Tworzenie lub modyfikowanie niestandardowych układów raportów

  • Diagnozowanie problemów z danymi w raportach.

Dla administratorów
  • Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane) został wprowadzony jako funkcja opcjonalna w 2021 r. w 2021 r. w wersji 1, aktualizacja 18.3. Aby umożliwić użytkownikom dostęp do tej funkcji, włącz aktualizację funkcji Zapisz zestaw danych raportu w dokumencie programu Microsoft Excel w przystawce Zarządzanie funkcjami. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Włączanie nadchodzących funkcji z wyprzedzeniem. W 2021 roku ta funkcja staje się trwała, więc nie musisz jej włączać.

  • Konta użytkowników będą wymagać uprawnienia Zezwalaj na eksportowanie zestawu danych raportu akcji do programu Excel, które można zastosować za pomocą zestawu uprawnień Narzędzia do rozwiązywania problemów lub Eksportuj raport programu Excel.

  • Nie można wyeksportować raportu, który zawiera więcej niż 1 048 576 wierszy lub 16 384 kolumn.

    Uwaga

    W przypadku lokalnego centrum biznesowego maksymalna liczba eksportowanych wierszy może być jeszcze mniejsza. Business Central Server zawiera ustawienie konfiguracji o nazwie Maksymalna liczba wierszy danych dozwolonych do wysłania do programu Excel, aby zmniejszyć limit z wartości maksymalnej. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie serwera Business Central Server lub skontaktuj się z administratorem.

Dla programistów i zaawansowanych użytkowników

Opcja Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane) eksportuje wszystkie kolumny, w tym kolumny zawierające filtry i instrukcje formatowania dla innych wartości. Oto kilka interesujących miejsc:

  • Dane binarne w polu, podobnie jak obraz, nie są eksportowane.

    W kolumnach zawierających dane binarne pola będą zawierać tekst Dane binarne ({0} bajtów), gdzie {0} wskazuje liczbę bajtów.

  • Począwszy od business central 2021 release wave 2, plik excel zawiera również arkusz metadanych raportu.

    W tym arkuszu przedstawiono filtry zastosowane do raportu i ogólne właściwości raportu, takie jak nazwa, identyfikator i szczegóły rozszerzenia. Filtry są wyświetlane w kolumnie Filtr (DataItem::Table::FilterGroupNo::FieldName). Filtry w tej kolumnie obejmują filtry ustawione na stronie żądania raportu. Zawiera również filtry zdefiniowane w kodzie AL, na przykład przez właściwość DataItemLink i właściwość DataItemTableView.

Aby uzyskać więcej informacji o projektowaniu raportów, zobacz Omówienie raportu.

Uwaga

Niektóre raporty eksportują liczby jako tekst, co uniemożliwia wykonywanie obliczeń lub używanie dodatku Power Pivot w komórkach w arkuszu programu Excel. Po wyeksportowaniu warto zweryfikować liczby w arkuszu. Jeśli chcesz przeprowadzić analizę i wykresy liczb, zmień format odpowiednich komórek z Tekst na Liczba. Aby uzyskać więcej informacji na temat formatowania liczb w komórkach, zobacz ten klip wideo Formatowanie liczb w komórkach w programie Microsoft Excel.

Planowanie uruchamiania raportu

Można zaplanować lub wsadowo uruchomić raport w określonym dniu i o określonej godzinie. Zaplanowane raporty i zadania wsadowe są wprowadzane do kolejki zadań i przetwarzane w zaplanowanym czasie, podobnie jak inne zadania. Wybierz opcję Harmonogram po wybraniu przycisku Wyślij do, a następnie wprowadź informacje, takie jak drukarka oraz godzina i data. Raport zostanie następnie dodany do kolejki zadań i zostanie uruchomiony o określonej godzinie. Po przetworzeniu raportu element zostanie usunięty z kolejki zadań. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Używanie kolejek zadań do planowania zadań.

Podczas planowania uruchamiania raportu można określić, że musi on być uruchamiany w każdy czwartek, ustawiając na przykład pole Formuła daty następnego uruchomienia na D4. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Korzystanie z formuł daty.

Raport można zapisać w pliku (takim jak Excel, Word lub PDF), wydrukować go lub wygenerować tylko raport. Jeśli zdecydujesz się zapisać raport w pliku, przetworzony raport zostanie wysłany do obszaru Skrzynka odbiorcza raportu w widoku głównym użytkownika, gdzie będzie można go wyświetlić.

Drukowanie raportu

Aby wydrukować raport, wybierz przycisk Drukuj na stronie żądania lub na pasku menu strony Podgląd.

Drukarka

Pole Drukarka na stronie żądania zawiera nazwę drukarki, do której zostanie wysłany raport. Aby zmienić drukarkę, po prostu wybierz drukarkę z listy.

Uwaga

(Obsługiwane przez przeglądarkę) oznacza, że nie ma wyznaczonej drukarki dla raportu. W takim przypadku przeglądarka obsłuży wydruk i wyświetli standardowe wrażenia, w których można wybrać drukarkę lokalną podłączoną do urządzenia. (Obsługiwane przez przeglądarkę) nie jest dostępne w aplikacji mobilnej Business Central lub aplikacji dla Microsoft Teams.

Wskazówka

Drukarka wybrana domyślnie jest skonfigurowana na stronie Wybór drukarki. Aby uzyskać informacje o zmienianiu drukarki domyślnej, zobacz temat Aby wybrać drukarki, które drukują które raporty.

Drukowanie raportów w języku tajskim

W szczególności w przypadku tajskiej wersji Business Central przycisk Drukuj nie może poprawnie drukować raportów z powodu ograniczeń w usłudze, która generuje plik PDF do wydrukowania. Zamiast tego można otworzyć raport w programie Word, a następnie zapisać raport jako plik PDF do wydrukowania.

Możesz też poprosić administratora o utworzenie układu raportu programu Word dla najczęściej używanych raportów. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Zarządzanie układami raportów i dokumentów.

Zmienianie układów raportów

Układ raportu określa, co jest wyświetlane w raporcie, jak jest rozmieszczone i jak jest stylizowane. Jeśli chcesz przełączyć się do innego układu, zobacz Zmienianie układu bieżącego raportu. Jeśli chcesz dostosować własny układ raportu, zobacz Tworzenie i modyfikowanie niestandardowego układu raportu.

Opcje zaawansowane

Pola w obszarze Zaawansowane ustawiają ograniczenia generowanego raportu w celu kontrolowania zasobów drukarki. Zazwyczaj nie musisz zmieniać tych ustawień, chyba że masz duży raport. Jeśli raport przekroczy te ograniczenia podczas próby wyświetlenia podglądu lub wydrukowania, zostanie wyświetlony komunikat informujący, które ograniczenie zostało przekroczone. Następnie możesz zmienić ustawienia, aby dopasować je do raportu. Każde pole ma jednak maksymalną wartość, o której należy pamiętać:

Pole Maksymalna wartość
Maksymalny czas renderowania 12:00:00
Maksymalna liczba wierszy 1000000
Maksymalna liczba dokumentów 500
Uwaga

Wartości maksymalne mogą być różne dla Business Central lokalnie, a administrator może je zmienić. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie business Central Server — raporty. Aby zapoznać się z omówieniem ograniczeń raportów Business Central online, zobacz Limity operacyjne.

Zobacz też

Konfigurowanie drukarek
Praca z datami i godzinami kalendarza
Zarządzanie układami raportów i dokumentów
Współpraca z Business Central

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl