Tworzenie raportów analitycznych
Menedżerowie sprzedaży muszą regularnie analizować obrót, zysk brutto i inne kluczowe wskaźniki wydajności sprzedaży. Nabywcy są bardziej zainteresowani dynamiką wolumenów zakupów, wynikami dostawców i cenami zakupu. Natomiast menedżerowie logistyki/zapasów potrzebują informacji o obrotach zapasów, analizie przemieszczania zapasów i statystykach dotyczących wartości zapasów.
Za pomocą raportów analizy można tworzyć niestandardowe raporty na podstawie zapisów zaksięgowanych transakcji, na przykład sprzedaży, zakupów, transferów i korekt zapasów. W dostosowywalnym raporcie dane źródłowe, które pochodzą z księgi towarów (z powiązanymi wpisami wartości), mogą być łączone, porównywane i prezentowane w znaczący sposób zdefiniowany przez użytkownika. W tym sensie raport analizy jest bardzo podobny do raportu tabeli przestawnej w programie Microsoft Excel.
Możesz utworzyć spersonalizowany raport, który koncentruje się na kluczowych klientach pod względem całkowitych obrotów zarówno w ilościach, jak i ilościach sprzedanych, zysku brutto i odsetku zysku brutto w bieżącym miesiącu, i porównać te liczby z wynikami z poprzednich miesięcy lub tego samego miesiąca ubiegłego roku i obliczyć odchylenia. Wszystko to można zrobić w jednym i tym samym widoku, z możliwością przejścia do przyczyny zidentyfikowanych obszarów problemowych poprzez wybranie przycisku rozwijanego, aby uzyskać dostęp do szczegółów na poziomie poszczególnych transakcji.
Raport analizy składa się z obiektów, które chcesz przeanalizować, takich jak klienci, grupy klientów, sprzedawcy i tak dalej, reprezentowanych jako wiersze, oraz parametrów analizy, czyli sposobu analizowania obiektu, reprezentowanych jako kolumny, takich jak obliczenia zysku, okresowe porównania kwot i wielkości sprzedaży lub okresowe porównania rzeczywistych i budżetowych liczb.
Oprócz raportów analizy można tworzyć i wyświetlać podobne informacje w widokach analizy, które są oparte na wymiarach. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Analizowanie danych według wymiarów.
Przykład
Możesz skonfigurować linie w następujący sposób:
- Komputery
- Wyświetla
- Zamienne
Następnie możesz skonfigurować kolumny takie jak:
- Sprzedaż w bieżącym miesiącu
- Sprzedaż w ostatnim miesiącu
- Sprzedaż w szt. w ostatnim miesiącu
Konfigurowanie układów wierszy i kolumn
Na stronie Raport analizy można wyświetlać różne układy wierszy i kolumn zgodnie z wierszami lub szablonami wierszy skonfigurowanymi na stronie Szablony wierszy analizy. Można zdefiniować nazwę raportu i obiekty, które mają być wyświetlane w wierszach raportu. Kolumny można skonfigurować na stronie Szablony kolumn analizy. Można zdefiniować nazwę szablonu kolumny i parametry analizy, które mają być wyświetlane w raporcie jako kolumny. Na stronie Szablony kolumn analizy każdy wiersz reprezentuje kolumnę w raporcie. Należy zauważyć, że linie analizy i kolumny analizy są od siebie niezależne.
Na podstawie skonfigurowanych wierszy i kolumn Business Central zagreguje wynik raportu na stronie Raport analizy, jak pokazano w poniższej tabeli.
| - | Sprzedaż w bieżącym miesiącu | Sprzedaż w ostatnim miesiącu | Sprzedaż w zeszłym miesiącu % |
|---|---|---|---|
| Komputery | |||
| Wyświetla | |||
| Zamienne | |||
| Łączny |
Można na przykład skonfigurować jeden zestaw wierszy i kilka zestawów układów kolumn, aby wyświetlać odpowiednio raporty miesięczne i roczne.
Aby skonfigurować szablony kolumn analizy
Poniższa procedura jest oparta na widokach analizy dla sprzedaży. Kroki są podobne dla widoków zakupu i analizy zapasów.
W raporcie analizy parametry analizy są wyświetlane jako kolumny. Kolumny, które mają zostać uwzględnić w raporcie analizy, można zdefiniować, konfigurując szablony kolumn analizy.
Szablon zawiera zestaw wierszy, z których każdy reprezentuje kolumny analizy, które są dostępne w raporcie analizy. Aby zdefiniować kolumnę, należy przypisać kod typu analizy do wiersza. Ten kod typu analizy określa typ danych źródłowych we wpisach księgi towarów, na których będzie oparta analiza. Dane źródłowe obejmują koszt, kwotę sprzedaży lub ilość oraz skojarzone z nimi wpisy wartości. Można skonfigurować tyle szablonów kolumn, ile chcesz, a następnie użyć ich do tworzenia nowych raportów analizy.
Wybierz
ikonę, wprowadź Szablony kolumn sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze.Zaznacz pierwszy pusty wiersz, a następnie w razie potrzeby wypełnij pola.
Wybierz akcję Kolumny.
Na stronie Kolumny analizy wypełnij pola, aby określić kolumny, które mają zostać włączone do raportu analizy.
Uwaga
Aby zdefiniować kolumnę, należy wypełnić pole Kody typów analizy dla wszystkich typów kolumn z wyjątkiem formuły. Skonfiguruj kody typów analizy na stronie Typy analizy.
Ponadto w polu Typ wpisu księgi, jeśli zostanie wybrana opcja Wpisy pozycji,rzeczywiste dane z wpisu księgi towarów zostaną skopiowane. W przypadku wybrania pozycji Pozycje budżetuzostaną skopiowane dane z budżetu.Wybierz przycisk OK, aby zapisać zmiany.
Aby skonfigurować szablony wierszy analizy
Poniższa procedura opiera się na raportach analizy sprzedaży. Kroki są podobne dla raportów z zakupów i analizy zapasów.
W raporcie z analizy obiekty analizy są wyświetlane na wierszach. Wiersze, które mają zostać uwzględnić w raporcie analizy, można zdefiniować, konfigurując szablony wierszy analizy.
Szablon zawiera zestaw wierszy reprezentujących wiersze analizy, które są widać w raporcie analizy. Wiersz może określać jeden lub zakres towarów, odbiorców, dostawców lub grup. Można również utworzyć formułę w wierszu, aby podsumować pozostałe wiersze. Można skonfigurować tyle szablonów wierszy, ile chcesz, a następnie użyć ich do tworzenia nowych raportów analizy.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Szablony wierszy sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze. - Zaznacz pierwszy pusty wiersz, a następnie w razie potrzeby wypełnij pola.
- Wybierz akcję Linie.
- Na stronie Wiersze analizy utwórz wiersze dla towarów, odbiorców, dostawców lub sprzedawców, dla których chcesz wyświetlić dane liczbowe w raporcie analizy. Należy wypełnić pola Typ, Zakresi Opis.
Uwaga
Alternatywnie, jeśli chcesz utworzyć wiele pojedynczych wierszy dla każdego towaru, odbiorcy i tak dalej, możesz wybrać odpowiednią opcję wstawiania, aby wypełnić wszystkie odpowiednie pola w wierszu. W razie potrzeby możesz ręcznie edytować wiersze. Aby wstawić wiersze, wybierz akcję Wstaw elementy lub Wstaw grupy elementów.
Aby utworzyć nowy raport analizy sprzedaży
Poniższa procedura opiera się na raportach analizy sprzedaży. Kroki są podobne dla raportów z zakupów i analizy zapasów.
Raporty analityczne są używane do analizowania dynamiki sprzedaży zgodnie z kluczowymi wskaźnikami wydajności sprzedaży, które wybierasz, na przykład obrotem sprzedaży zarówno w kwotach, jak i ilościach, marżą wkładu lub postępem rzeczywistej sprzedaży w stosunku do budżetu. Możesz również użyć raportu do analizy średnich cen sprzedaży i oceny wyników sprzedaży swoich sił sprzedaży.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Raporty analizy sprzedaży, a następnie wybierz powiązane łącze. - Na stronie Sprzedaż raportu analizy wybierz akcję Nowy.
- W razie potrzeby wypełnij pola. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
- Wybierz akcję Edytuj raport analizy.
- Na stronie Raport analizy sprzedaży wybierz akcję Pokaż macierz
Uwaga
Tworzenie kombinacji szablonów wierszy i kolumn w celu tworzenia raportów i przypisywanie im unikatowych nazw jest opcjonalne. W takim przypadku wybranie nazwy raportu oznacza, że nie trzeba wybierać szablonów wierszy i kolumn na stronie Raport analizy sprzedaży. Po wybraniu nazwy raportu można niezależnie zmieniać szablony wierszy i kolumn, a następnie ponownie wybrać nazwę raportu, aby przywrócić oryginalną kombinację.
Zobacz też
Analityka biznesowa
Finanse
Konfigurowanie finansów
Księga główna i plan kont
Współpraca z Business Central