Uzgadnianie kont bankowych

Przeprowadzasz uzgodnienie bankowe, aby upewnić się, że różne transakcje biznesowe i wydatki są poprawnie odzwierciedlone w księgach firmowych. Robisz to, porównując i dopasowując wpisy na wewnętrznych kontach bankowych z transakcjami bankowymi w banku, a następnie księgując salda na wewnętrznych kontach bankowych, aby udostępnić sumy menedżerom finansowym. Uzgadnianie rachunków bankowych jest również praktycznym sposobem wykrywania i rozwiązywania brakujących płatności i błędów księgowych.

Poniżej opisano sposób przeprowadzania uzgodnienia bankowego ze stroną Uzgodnienie bankowe Acc.

Wskazówka

Konta bankowe można również uzgadniać na stronie Arkusz uzgadniania płatności podczas przetwarzania płatności. Wszelkie wpisy w otwartej księdze rachunków bankowych związane z zastosowanymi wpisami księgi odbiorcy lub dostawcy zostaną zamknięte po wybraniu akcji Księguj płatności i Uzgadnianie konta bankowego. Spowoduje to automatyczne uzgodnianie konta bankowego dla płatności, które księgujesz z arkuszem. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Automatyczne stosowanie płatności i Rozliczanie kont bankowych.

Uwaga

W wersjach północnoamerykańskich możesz również wykonać tę pracę na Bank Rec. Strona arkusza roboczego, która lepiej nadaje się do czeków i depozytów, ale nie oferuje importu plików wyciągów bankowych. Aby użyć tej strony zamiast strony Uzgodnienie konta bankowego, wyczyść opcję Zwiad bankowy za pomocą funkcji Automatycznie. Pole dopasowania na stronie Ustawienia księgi głównej. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Ponowne przypoczytowanie kont bankowych w obszarze Funkcje lokalne w Stanach Zjednoczonych.

Wiersze na stronie Uzgodnienie banku są podzielone na dwa okienka. W okienku Wiersze wyciągu bankowego są wyświetlane zaimportowane transakcje bankowe lub wpisy do księgi z zaległymi płatnościami. Okienko Wpisy księgi konta bankowego pokazuje wpisy księgi na wewnętrznym koncie bankowym.

Uzgadnianie transakcji bankowych z wewnętrznymi wpisami bankowymi jest określane jako dopasowywanie. Dopasowywanie można wykonać automatycznie za pomocą funkcji Dopasuj automatycznie. Alternatywnie można ręcznie wybrać wiersze w obu okienkach, aby połączyć każdy wiersz wyciągu bankowego z co najmniej jednym powiązanym wpisem księgi konta bankowego, a następnie użyć funkcji Dopasuj ręcznie. Pole wyboru Zastosowane jest zaznaczone w wierszach, w których wpisy są zgodne. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie reguł automatycznego stosowania płatności.

Uwaga

Jeśli wiersze wyciągu bankowego odnoszą się do wpisów księgi czekowej, nie można użyć funkcji dopasowywania. Zamiast tego należy wybrać akcję Zastosuj wpisy, a następnie wybrać odpowiedni wpis księgi czekowej, aby dopasować go do wiersza wyciągu bankowego.

Gdy wartość w polu Saldo całkowite w okienku Wiersze wyciągu bankowego jest równa wartości w polu Saldo do uzgodnienia w okienku Zapisy księgi konta bankowego, można wybrać akcję Księgowanie. Wszelkie niepasowane wpisy w księdze konta bankowego pozostaną na stronie, wskazując na pewną rozbieżność, którą należy rozwiązać, aby uzgodnić konto bankowe.

Wszystkie wiersze, których nie można dopasować, oznaczone wartością w polu Różnica, pozostaną na stronie Uzgodnienie bankowe po zaksięgowaniu. Reprezentują one pewnego rodzaju rozbieżność, którą należy rozwiązać, zanim będzie można zakończyć uzgadnianie konta bankowego. Typowe sytuacje biznesowe, które mogą powodować różnice:

Różnica Powód Rezolucja
Transakcja na wewnętrznym rachunku bankowym nie znajduje się na wyciągu bankowym. Transakcja bankowa nie nastąpiła, chociaż w Business Central dokonano księgowania. Dokonaj brakującej transakcji pieniężnej (lub z monituj o jej wykonanie debetora), a następnie ponownie zaimportuj plik wyciągu bankowego lub wprowadź transakcję ręcznie.
Transakcja na wyciągu bankowym nie istnieje jako dokument lub wiersz arkusza w Business Central. Transakcja bankowa została dokonana bez odpowiedniego księgowania w Business Central, na przykład księgowania wiersza arkusza dla wydatku. Utwórz i opublikuj brakujący wpis. Aby uzyskać informacje na temat szybkiego sposobu inicjowania tego, zobacz Aby utworzyć brakujące wpisy w księdze w celu dopasowania transakcji bankowych do programu.
Transakcja na wewnętrznym koncie bankowym odpowiada transakcji bankowej, ale niektóre informacje są zbyt różne, aby je dopasować. Informacje, takie jak kwota lub nazwa klienta, zostały wprowadzone inaczej w związku z transakcją bankową lub księgowaniem wewnętrznym. Przejrzyj informacje, a następnie ręcznie dopasuj je do dwóch. Opcjonalnie popraw niezgodność informacji.

Musisz rozwiązać różnice, na przykład tworząc brakujące wpisy i poprawiając niepasujące informacje lub dokonując brakujących transakcji pieniężnych, dopóki uzgodnienie konta bankowego nie zostanie zakończone i zaksięgowane.

Okienko Wiersze wyciągu bankowego na stronie Uzgadnianie acc. Bank można wypełnić w następujący sposób:

  • Automatycznie, za pomocą funkcji Importuj wyciąg bankowy, aby wypełnić okienko Wiersze wyciągu bankowego transakcjami bankowymi zgodnie z zaimportowanym plikiem lub strumieniem dostarczonym przez bank.
  • Ręcznie, za pomocą funkcji Zaproponuj wiersze, aby wypełnić okienko Wiersze wyciągu bankowego zgodnie z fakturami w Business Central, które mają zaległe płatności.

Aby wypełnić wiersze uzgadniania bankowego przez zaimportowanie wyciągu bankowego

Okienko Wiersze wyciągu bankowego zostanie wypełnione transakcjami bankowymi zgodnie z zaimportowanym plikiem lub strumieniem dostarczonym przez bank.

Aby włączyć import wyciągów bankowych jako kanałów bankowych, należy najpierw skonfigurować i włączyć usługę Envestnet Yodlee Bank Feed, a następnie połączyć konta bankowe z powiązanymi kontami bankowymi online. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie usługi Envestnet Yodlee Bank Feeds Service.

Wskazówka

Można również importować pliki wyciągów bankowych w formacie rozdzielanym przecinkami lub średnikami (. CSV). Użyj konfiguracji wspomaganej Skonfiguruj format pliku wyciągu bankowego, aby zdefiniować formaty importu wyciągu bankowego i dołączyć format do konta bankowego. Następnie można użyć tych formatów podczas importowania wyciągów bankowych na stronie Uzgadnianie kont bankowych.

  1. Wybierz Żarówka otwierająca funkcję Powiedz mi.ikonę, wprowadź Uzgadnianie kont bankowych, a następnie wybierz powiązane łącze.
  2. Wybierz akcję Nowy.
  3. W polu Nr konta bankowego wybierz odpowiednie konto bankowe. Wpisy księgi konta bankowego, które istnieją na koncie bankowym, są wyświetlane w okienku Wpisy księgi konta bankowego.
  4. W polu Data wyciągu wprowadź datę wyciągu z banku.
  5. W polu Saldo końcowe wyciągu wprowadź saldo wyciągu z banku.
  6. Jeśli masz plik wyciągu bankowego, wybierz akcję Importuj wyciąg bankowy.
  7. Zlokalizuj plik, a następnie wybierz przycisk Otwórz, aby zaimportować transakcje bankowe do okienka Wiersze wyciągu bankowego na stronie Uzgadnianie acc.

Aby wypełnić wiersze uzgadniania bankowego za pomocą funkcji Zaproponuj wiersze

Okienko Wiersze wyciągu bankowego zostanie wypełnione zgodnie z fakturami w Business Central, które mają zaległe płatności.

  1. Na stronie Uzgadnianie konta bankowego wybierz akcję Zaproponuj wiersze.
  2. W polu Data rozpoczęcia wprowadź najwcześniejszą datę księgowania dla zapisów księgi do uzgodnienia.
  3. W polu Data zakończenia wprowadź datę ostatniego księgowania dla wpisów księgi do uzgodnienia.
Uwaga

Zazwyczaj data końcowa jest zgodna z datą określoną w polu Data zestawienia. Jeśli jednak chcesz uzgodnić transakcje tylko dla części okresu, możesz wprowadzić inną datę końcową.

  1. Zaznacz pole wyboru Dołącz czeki do wszystkich sugerowanych wpisów w księdze czeków zamiast odpowiadających im wpisów w księdze kont bankowych.
  2. Wybierz przycisk OK.

Aby automatycznie dopasować wiersze wyciągu bankowego do wpisów w księdze konta bankowego

Strona Uzgadnianie banków oferuje funkcję automatycznego dopasowywania opartą na dopasowywaniu tekstu w wierszu wyciągu bankowego (lewe okienko) z tekstem w jednym lub kilku wpisach księgi rachunków bankowych (prawe okienko). Pamiętaj, że możesz zastąpić sugerowane automatyczne dopasowywanie i możesz w ogóle nie używać automatycznego dopasowywania. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Aby ręcznie dopasować wiersze wyciągu bankowego do wpisów w księdze kont bankowych.

Automatyczne dopasowywanie dopasowuje wpisy na podstawie zestawu reguł aplikacji płatniczych. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie reguł automatycznego stosowania płatności. Podstawę dopasowania można zbadać za pomocą akcji Szczegóły dopasowania. Na przykład szczegóły będą zawierać nazwy pól, które zawierały pasujące wartości.

  1. Na stronie Uzgodnienie konta bankowego wybierz opcję Dopasuj automatycznie. Zostanie otwarta strona Wpisy do banku dopasowania.

  2. W polu Tolerancja daty transakcji (dni) określ przedział dni przed i po dacie księgowania księgowania księgi rachunku bankowego, w którym funkcja będzie wyszukiwać pasujące daty transakcji na wyciągu bankowym.

    Jeśli wpiszesz 0 lub pozostawisz pole puste, akcja Dopasuj automatycznie wyszuka tylko pasujące daty transakcji w dacie księgowania księgi rachunku bankowego.

  3. Wybierz przycisk OK.

    Wszystkie wiersze wyciągu bankowego i wpisy księgi kont bankowych, które można dopasować, zmieniają się na zieloną czcionkę, a pole wyboru Zastosowane jest zaznaczone.

  4. Aby usunąć dopasowanie, zaznacz wiersz wyciągu bankowego, a następnie wybierz akcję Usuń dopasowanie.

Wskazówka

Możesz użyć kombinacji ręcznego i automatycznego dopasowywania. Jeśli wpisy zostały dopasowane ręcznie, automatyczne dopasowywanie nie zastąpi wybranych wpisów.

Aby ręcznie dopasować wiersze wyciągu bankowego do wpisów w księdze konta bankowego

  1. Na stronie Uzgodnienie konta bankowego wybierz niestosowaną linię w okienku Wiersze wyciągu bankowego.

  2. W okienku Wpisy księgi konta bankowego wybierz co najmniej jeden wpis w księdze kont bankowych, który można dopasować do wybranego wiersza wyciągu bankowego. Aby wybrać wiele linii, naciśnij i przytrzymaj CTRL.

    Wskazówka

    Można również ręcznie dopasować wiele wierszy wyciągu bankowego do jednego wpisu w księdze konta bankowego. Może to być przydatne na przykład wtedy, gdy depozyt bankowy zawierał kilka metod płatności, takich jak karty kredytowe różnych wydawców, a bank wymienia je jako osobne wiersze.

  3. Wybierz akcję Dopasuj ręcznie.

    Wybrany wiersz wyciągu bankowego i wybrane wpisy księgi konta bankowego zmienią się na zieloną czcionkę, a pole wyboru Zastosowane w prawym okienku zostanie zaznaczone.

  4. Powtórz kroki od 1 do 3 dla wszystkich wierszy wyciągu bankowego, które nie są dopasowane.

Wskazówka

Aby usunąć dopasowanie, zaznacz wiersz wyciągu bankowego, a następnie wybierz akcję Usuń dopasowanie. Jeśli do wpisu w księdze zostało dopasowanych wiele wierszy wyciągu bankowego i trzeba usunąć jeden lub więcej dopasowanych wierszy, wszystkie dopasowania ręczne zostaną usunięte dla wpisu w księdze po wybraniu opcji Usuń dopasowanie.

Aby utworzyć brakujące wpisy w księdze w celu dopasowania wierszy wyciągu bankowego do

Czasami wyciąg bankowy zawiera kwoty naliczonych odsetek lub opłat. Takie wiersze wyciągu bankowego nie mogą być dopasowane, ponieważ w Business Central nie istnieją żadne powiązane wpisy księgowe. Następnie należy za księgować wiersz arkusza dla każdej transakcji, aby utworzyć powiązany zapis księgi, do którego można go dopasować.

  1. Na stronie Uzgadnianie konta bankowego wybierz akcję Przenieś do Arkusza ogólnego.

  2. Na Trans. Bank Rec. do Gen. Jnl. określ, którego arkusza ogólnego użyć, a następnie wybierz przycisk OK.

    Zostanie otwarta strona Arkusz ogólny zawierająca nowe wiersze arkusza dla wszystkich wierszy wyciągu banków z brakującymi wpisami w księdze.

  3. Uzupełnij wiersz arkusza odpowiednimi informacjami, takimi jak rachunek bilansujący. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Praca z dziennikami ogólnymi.

  4. Aby przejrzeć wynik ogłoszenia przed opublikowaniem, wybierz akcję Raport z testu. Zostanie otwarty raport Wyciąg z konta bankowego, w którym będą wyświetlane te same pola, co w nagłówku strony Uzgodnienie konta bankowego.

  5. Wybierz akcję Opublikuj.

    Po zaksięgowania wpisu przejdź do dopasowania do niego wiersza wyciągu bankowego.

  6. Odśwież lub ponownie otwórz stronę Uzgadnianie konta bankowego. Nowy wpis w księdze pojawi się w okienku Wpisy w księdze konta bankowego.

  7. Dopasuj wiersz wyciągu bankowego do wpisu w księdze konta bankowego, ręcznie lub automatycznie.

Cofanie uzgadniania konta bankowego

Jeśli odkryjesz błąd w zaksięgowaniach bankowych, możesz użyć akcji Cofnij na stronie Wyciąg Acc. Banku, aby poprawić błąd. Po cofnięciu zaksięgowania rozliczenia bankowego wpisy zostaną przeniesione na stronę Uzgodnienie bankowe i oznaczone jako Otwarte, co oznacza, że nie zostały uzgodnione. Następnie możesz skorygować rozliczenie bankowe i opublikować je ponownie.

Uwaga

W wersji północnoamerykańskiej, aby korzystać z funkcji Cofnij dla zaksięgowanych uzgodnień bankowych i wyciągów bankowych, należy włączyć zwiad bankowy z przełącznikiem Automatyczne dopasowywanie na stronie Konfiguracja księgi głównej. Funkcja Cofnij nie jest dostępna dla wyciągów bankowych księgowanych z arkuszy uzgadniania rachunków bankowych.

Ponowne wymówienie numeru wyciągu bankowego

Numer wyciągu bankowego użyty do nowego uzgodnienia bankowego jest pobierany z konta bankowego, podobnie jak ostatnie zestawienie salda. Wartości te można zmienić przed rozpoczęciem nowego uzgodnienia bankowego. Jednak podczas tworzenia nowego uzgodnienia bankowego Business Central sprawdza, czy numer wyciągu jest już przypisany do zaksięgowane wyciągu bankowego. Jeśli numer jest używany, ale chcesz, aby nowy wyciąg bankowy używał go zamiast niego, możesz użyć akcji Zmień numer wyciągu na akcesie bankowym. Strona uzgadniania.

Przykłady

Poniżej przedstawiono kilka przykładów, jak naprawić błąd w zaksięgowaniach bankowych z użyciem lub bez użycia tego samego numeru wyciągu.

Przykład 1

Zrobiłeś uzgodnienia bankowe za styczeń, luty i marzec. Numer wyciągu bankowego wynosił 100 w marcu. Później odkryjesz, że marzec zawierał tylko wpisy do 30 marca, co oznacza, że brakuje wpisów na 31. Musisz więc powtórzyć uzgodnienie bankowe na marzec. W takim przypadku otworzymy stronę Wyciąg Acc. Bank Acc., wybierzemy wyciąg dla marca, a następnie wybierzemy Cofnij.

Nowe uzgodnienie bankowe otrzymuje numer wyciągu 101. Aby ponownie przypisać liczbę 100, wybierz pozycję Zmień nr instrukcji i wprowadź wartość 100.

Wskazówka

Pamiętaj, aby ustawić odpowiednią datę zakończenia zestawienia (w tym przykładzie jest to 31 marca) i edytować pole Ostatnie zestawienie salda.

Przykład 2

Uzgodnienia bankowe dotyczyły stycznia, lutego, czerwca i lipca. Odkrywasz, że luty był niepoprawny. Załóżmy, że miał numer oświadczenia 100. Podobnie jak w przykładzie 1, używasz nr instrukcji Cofnij i zmień. działania, aby zmienić numer wyciągu, jak w przykładzie #1 powyżej i można teraz powtórzyć lutowe uzgodnienie bankowe.

Po zasyponszeniu poprawionego uzgodnienia bankowego za luty na odpowiedniej karcie konta bankowego w polu Numer ostatniego wyciągu będzie wyświetlana 100, a w polu Ostatnie zestawienie salda będzie widoczne saldo końcowe dla wyciągu za luty.

Jeśli następne uzgodnienie bankowe dotyczy marca, Business Central przypisze 101 jako numer wyciągu i nada mu prawidłowy bilans ostatniego wyciągu.

Jeśli następne uzgodnienie bankowe dotyczy sierpnia, rozważ zmianę wartości w polach Ostatni wyciąg nr i Ostatnie zestawienie salda na karcie Konto bankowe przed utworzeniem następnego uzgodnienia bankowego lub użyj pola Zmień numer wyciągu. , a także zmienić wartość w polu "Saldo ostatniego wyciągu" na stronie uzgodnienia bankowego.

Uwaga

Numer wyciągu jest ważny podczas uzgadniania rachunków bankowych z importowanymi plikami CAMT, które zawierają numery wyciągów, lub podczas uzgadniania na podstawie drukowanych wyciągów bankowych. Jeśli po prostu pobierzesz szereg transakcji bankowych ze swojego banku internetowego, numer wyciągu zwykle nie jest ważny.

Ostatni wyciąg z salda jest przechowywany na koncie bankowym, aby zminimalizować błędy podczas uzgadniania banków, ale jest również edytowalny, umożliwiając uzgadnianie rachunków bankowych w dowolnej kolejności. Oznacza to również, że jeśli cofniesz wyciąg bankowy, nowe saldo końcowe może nie być ostatnim wyciągiem salda na następnym wyciągu bankowym. Nie ma funkcji, która pozwala przenieść saldo do przodu do wszystkich kolejnych wyciągów bankowych, więc należy o tym pamiętać podczas korzystania z Cofnij.

Zobacz powiązane szkolenia w witrynie Microsoft Learn

Zobacz też

Pogodzenie rachunków bankowych
Automatyczne stosowanie płatności i rozliczanie rachunków bankowych
Konfigurowanie bankowości
Konfigurowanie reguł automatycznego stosowania płatności
Współpraca z Business Central

Powrót do góry tłumaczenie automatyczne
docs.navision.pl