Konfigurowanie amortyzacji środków trwałych
Możesz użyć różnych metod amortyzacji do sporządzania sprawozdań finansowych i zeznań podatkowych. Wiele dużych korporacji stosuje amortyzację liniową w swoich sprawozdaniach finansowych, ponieważ generalnie pozwala to na raportowanie wyższych zysków. Jednak dla celów podatku dochodowego wiele firm stosuje metodę przyspieszonej amortyzacji, taką jak amortyzacja malejąca. Metodę amortyzacji środka trwałego definiuje się za pomocą pola Metoda amortyzacji na stronie Karta środka trwałego. Aby uzyskać więcej informacji o tym, do czego są różne metody, zobacz Metody amortyzacji.
Skonfigurujesz księgi amortyzacji, w których definiujesz różne sposoby obliczania amortyzacji dla różnych typów środków trwałych. Każda księga amortyzacji określa indywidualne warunki amortyzacji. Można na przykład określić, że składnik aktywów trwałych powinien być amortyzowany przez okres trzech lat w jednej księdze i przez okres pięciu lat w innej księdze.
Po utworzeniu odpowiednich ksiąg amortyzacji należy przypisać jedną lub więcej ksiąg amortyzacji do każdego środka trwałego. Księga amortyzacji przypisana do środka trwałego jest nazywana księgą amortyzacji środka trwałego. Dla środka trwałego można skonfigurować nieograniczoną liczbę ksiąg amortyzacji.
Aby utworzyć księgę amortyzacji
W księdze amortyzacji środków trwałych określa się sposób amortyzacji środków trwałych. Aby dostosować się do różnych metod amortyzacji, można skonfigurować wiele ksiąg amortyzacji.
Wybierz
ikonę, wprowadź Księgi amortyzacji, a następnie wybierz powiązane łącze.Na stronie Lista książek amortyzacyjnych wybierz akcję Nowy.
Na stronie Karta księgi amortyzacji wypełnij pola w razie potrzeby. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
Uwaga
Transakcje dotyczące środków trwałych można rejestrować na stronie Arkusz G/L środków trwałych lub na stronie Arkusz środków trwałych, w zależności od tego, czy transakcje są przeznaczone do sprawozdawczości finansowej, czy do zarządzania wewnętrznego. Wykonaj następny krok, aby zdefiniować, który typ arkusza jest domyślnie używany dla różnych działań środków trwałych.
Na skróconej karcie Integracja zaznacz pole wyboru dla każdego działania środka trwałego, którego transakcje chcesz zasądować za pomocą strony Arkusz g/l środków trwałych.
Powtórz kroki od 2 do 4 dla każdej metody amortyzacji lub metody księgowania, którą chcesz przypisać do środków trwałych jako księgę amortyzacji.
Ważne
Wybierz pole Użyj zaokrąglania w okresowym odchyłaniu, aby zaokrąglić obliczone kwoty amortyzacji okresowej do liczb całkowitych. Jeśli na przykład firma używa również zaokrąglania faktur do liczb całkowitych na stronie Ustawienia księgi głównej, zaokrąglanie również kwot amortyzacji do liczb całkowitych może pomóc w zapewnieniu przejrzystości.
Na przykład, jeśli zutylizujesz środki trwałe, w których księga amortyzacji nie określa zaokrąglania, ale konfiguracja księgi głównej firmy wymaga zaokrąglenia, wówczas podczas pozbywania się środka trwałego zostanie wyświetlony komunikat o błędzie, że kwota musi zostać zaokrąglona we wpisie księgi.
Aby przypisać księgę amortyzacji do środka trwałego
Wybierz
ikonę, wprowadź Środki trwałe, a następnie wybierz powiązane łącze.Wybierz składnik środka trwałego, dla którego chcesz skonfigurować księgę amortyzacji środka trwałego.
Na skróconej karcie Księga amortyzacji wypełnij pola w razie potrzeby.
Jeśli chcesz przypisać więcej niż jedną księgę amortyzacji do środka trwałego, wybierz akcję Dodaj więcej ksiąg amortyzacji.
Alternatywnie wybierz akcję Księgi amortyzacji, aby określić co najmniej jedną księgę amortyzacji środków trwałych.
Uwaga
W przypadku korzystania z metody amortyzacji ręcznej należy wprowadzić amortyzację ręcznie w arkuszu G/L środków trwałych. Funkcja Obliczanie amortyzacji pomija środki trwałe korzystające z metody amortyzacji ręcznej. Tej metody można użyć w przypadku środków trwałych, które nie podlegają amortyzacji, takich jak grunty.
Uwaga
W przypadku korzystania z metody amortyzacji zdefiniowanej przez użytkownika należy przypisać księgę amortyzacji w inny sposób. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie metody amortyzacji zdefiniowanej przez użytkownika.
Aby przypisać księgę amortyzacji do wielu środków trwałych z zadaniem wsadowym
Aby przypisać księgę amortyzacji do kilku środków trwałych, można użyć zadania wsadowego Utwórz księgi amortyzacji FA w celu utworzenia ksiąg amortyzacji środków trwałych.
Wybierz
ikonę, wprowadź Środki trwałe, a następnie wybierz powiązane łącze.Wybierz składnik środka trwałego, do którego chcesz skonfigurować przypisanie księgi amortyzacji, a następnie wybierz akcję Edytuj.
Na stronie Karta księgi amortyzacji wybierz akcję Utwórz księgi amortyzacji FA.
Na stronie Tworzenie ksiąg amortyzacji FA wypełnij pole Księga amortyzacji.
Wybierz pole Kopiuj z fa No., a następnie wybierz numer środka trwałego, którego chcesz użyć jako podstawy do tworzenia nowych ksiąg amortyzacji środków trwałych.
Po wypełnieniu tego pola pola amortyzacji w nowych księgach amortyzacji środków trwałych będą zawierać te same informacje, co odpowiadające im pola w księdze amortyzacji środków trwałych, z której kopiujesz. Pozostaw to pole puste, jeśli chcesz utworzyć nowe księgi amortyzacji środków trwałych z pustymi polami amortyzacji.
Na skróconej karcie Środki trwałe można ustawić filtr w celu wybrania środków trwałych, dla których mają zostać utworzone księgi amortyzacji środków trwałych.
Wybierz przycisk OK.
Aby skonfigurować typy księgowania amortyzacji
Dla każdej księgi amortyzacji należy skonfigurować sposób obsługi różnych typów księgowań przez Business Central. Na przykład, czy księgowanie powinno być obciążeniem czy kredytem i czy typ księgowania powinien być uwzględniony w podstawie podlegającej amortyzacji.
Wybierz
ikonę, wprowadź Księgi amortyzacji, a następnie wybierz powiązane łącze.Wybierz księgę amortyzacji, którą chcesz skonfigurować, a oni wybierają akcję Konfiguracja typu księgowania FA.
Na stronie FA Posting Type Setup (Konfiguracja typu księgowania FA) wypełnij pola w razie potrzeby.
Uwaga
Nie można wstawiać ani usuwać wierszy na stronie Ustawienia typu księgowania FA. Można modyfikować tylko istniejące wiersze.
Zaleca się, aby nie zmieniać konfiguracji ksiąg amortyzacji dla wpisów, które zostały już zaksięgowane. Zmiany nie wpłyną na wpisy, które są już opublikowane, co sprawiłoby, że statystyki księgi amortyzacji byłyby mylące.
Aby skonfigurować domyślne szablony i partie dla amortyzacji środków trwałych
Dla każdej księgi amortyzacji należy zdefiniować domyślną konfigurację szablonów i partii. Te wartości domyślne są używane do duplikowania wierszy z jednego arkusza do drugiego, tworzenia wierszy arkusza przy użyciu zadań wsadowych Obliczanie amortyzacji lub Indeks środków trwałych, duplikowania kosztów nabycia w arkuszu ubezpieczeń.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Księgi amortyzacji, a następnie wybierz powiązane łącze. - Wybierz księgę amortyzacji, dla której chcesz zdefiniować arkusze domyślne, a następnie wybierz akcję Konfiguracja arkusza FA.
- Jeśli chcesz mieć konfigurację domyślną dla każdego użytkownika, wybierz pole Identyfikator użytkownika do wybrania na stronie Użytkownicy.
- W pozostałych polach wybierz szablon arkusza lub partię arkusza, która musi być używana domyślnie.
Amortyzacja pola w roku obrachunkowym 365 dni
Gdy zadanie wsadowe Obliczanie amortyzacji oblicza amortyzację, zadanie wsadowe zwykle używa standardowego roku 360 dni, w którym każdy z 12 miesięcy ma 30 dni.
Jeśli wybierzesz to pole, zadanie wsadowe Obliczanie amortyzacji użyje roku kalendarzowego 365 dni, w którym każdy miesiąc jest obliczany z taką samą liczbą dni jak w kalendarzu. Jedynym wyjątkiem jest luty w latach przestępny, które zadanie wsadowe będzie traktować jako mające 28 dni, a nie 29. Z tego powodu wszystkie lata, również lata przestępne, są uważane za 365 dni.
Zobacz też
Konfigurowanie środków trwałych
Trwałych
Finanse
Przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej
Współpraca z Business Central