Zarządzanie środkami trwałymi
Funkcja środki trwałe w Business Central zapewnia przegląd środków trwałych i zapewnia poprawną okresową amortyzację. Umożliwia także śledzenie kosztów utrzymania, zarządzanie polisami ubezpieczeniowymi, księgowanie transakcji dotyczących środków trwałych oraz generowanie różnych raportów i statystyk.
Dla każdego środka trwałego należy skonfigurować kartę zawierającą informacje o zasobie. Budynki lub urządzenia produkcyjne można skonfigurować jako główny zasób za pomocą listy komponentów i grupować je na różne sposoby, na przykład według klasy, działu lub lokalizacji. Następnie możesz zacząć nabywać, utrzymywać i sprzedawać środki trwałe. Można również skonfigurować zasoby budżetowe. Umożliwia to uwzględnianie w raportach wszelkich przewidywanych przejęć i sprzedaży.
Aby śledzić amortyzację środków trwałych, a także inne transakcje finansowe związane ze środkami trwałymi, należy skonfigurować co najmniej jedną księgę amortyzacji dla każdego środka trwałego w firmie. Amortyzacja odbywa się poprzez uruchomienie raportu w celu obliczenia okresowej amortyzacji i wypełnienia arkusza wynikowymi zapisami, gotowymi do zaksięgowania. Business Central obsługuje kilka metod amortyzacji. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Metody amortyzacji. Można skonfigurować wiele ksiąg amortyzacji na środek trwały do różnych celów, takich jak jeden do raportowania podatkowego, a drugi do raportowania wewnętrznego.
Dla każdego zasobu można rejestrować koszty konserwacji i następną datę serwisowania. Śledzenie wydatków na konserwację może być ważne dla celów budżetowania i podejmowania decyzji o zastąpieniu środka trwałego.
Każdy składnik środka trwałego może być dołączony do jednej lub więcej polis ubezpieczeniowych. Możesz zatem łatwo sprawdzić, czy kwoty polisy ubezpieczeniowej są zgodne z wartością aktywów, które są powiązane z polisą. Ułatwia to również monitorowanie rocznych składek ubezpieczeniowych.
Uwaga
Transakcje dotyczące środków trwałych można rejestrować na stronie Arkusz G/L środków trwałych lub na stronie Arkusz środków trwałych, w zależności od tego, czy transakcje są przeznaczone do sprawozdawczości finansowej, czy do zarządzania wewnętrznego. Pomoc dotycząca środków trwałych opisuje tylko sposób korzystania ze strony Arkusz g/l środków trwałych. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie amortyzacji środków trwałych.
Przed rozpoczęciem zarządzania środkami trwałymi należy skonfigurować wartości domyślne, księgowanie środków trwałych, grupy księgowania, klucze alokacji, arkusze i typy księgowania. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie środków trwałych.
W poniższej tabeli opisano sekwencję zadań wraz z łączami do tematów, które je opisują.
| Zadanie | Opis |
|---|---|
| Tworzenie środków trwałych, przypisywanie metod amortyzacji, księgowanie przejęć, wartości odzysku i drukowanie list środków trwałych. | Nabywanie środków trwałych |
| Rejestruj wizyty serwisowe, koszty po konserwacji i monitoruj koszty konserwacji. | Utrzymuj środki trwałe |
| Aktualizuj informacje o ubezpieczeniach, księguj koszty nabycia do polis ubezpieczeniowych, modyfikuj zakres ubezpieczenia, przeglądaj statystyki ubezpieczeniowe i wyświetlaj listę polis ubezpieczeniowych. | Ubezpieczaj środki trwałe |
| Przeklasyfikuj środki trwałe, przenieś środki trwałe do różnych lokalizacji, podziel lub połącz środki trwałe. | Przenoszenie, dzielenie lub łączenie środków trwałych |
| Korygowanie wartości środków trwałych, księgowanie aprecjacji i księgowanie transakcji odpisu. | Przeszacowanie środków trwałych |
| Obliczanie amortyzacji, księgowanie amortyzacji i analizowanie amortyzacji w raportach środków trwałych. | Amortyzacja lub amortyzacja środków trwałych |
| Księguj transakcje usuwania, wyświetlaj zapisy księgi składowania i księguj częściowe rozdyspony. | Zutylizuj lub wycofaj środki trwałe |
| Zarządzanie budżetami środków trwałych, kosztami nabycia budżetu, likwidacją środków trwałych i amortyzacją budżetu. | Zarządzanie budżetami dla środków trwałych |
Przegląd wideo
Poniższy film przedstawia podstawy środków trwałych.
Zobacz też
Konfigurowanie środków trwałych
Zmienianie wyświetlanych funkcji
Finanse
Przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej
Współpraca z Business Central