Konfigurowanie kont bankowych
Konta bankowe w Business Central są używane do śledzenia transakcji bankowych. Konta mogą być denominowane w walucie lokalnej lub w walucie obcej. Po skonfigurowaniu kont bankowych można również użyć opcji drukowania czekowego. Konta bankowe zawierają dodatkowe funkcje uzgadniania płatności, uzgadniania rachunków bankowychoraz importu i eksportu plików bankowych. Rachunki bankowe mogą być również uwzględniane w transakcjach w arkuszach ogólnych. Każde konto bankowe jest połączone z kontem w planie kont za pośrednictwem przypisanej grupy księgowania konta bankowego. Korzystanie z konta bankowego w transakcji płatniczej automatycznie utworzy wpis zarówno na koncie bankowym, jak i na połączonym koncie sprzedaży.
Konta bankowe działają inaczej w zależności od tego, czy określony jest kod waluty:
Kod waluty jest pusty
Wszystkie transakcje na koncie bankowym będą dokonywane w walucie lokalnej (LCY) dla bieżącej firmy. Jeśli transakcja zostanie dokonana na koncie w innej walucie, kwoty są księgowane na koncie w LCY na podstawie odpowiedniego kursu wymiany walut. Wszelkie czeki wystawione z tego konta muszą być wystawione w LCY. Jeśli konto bankowe jest używane w arkuszu, wiersz arkusza automatycznie odziedziczy pusty kod waluty.
Podany jest kod waluty
Wszystkie transakcje dokonywane na tym koncie muszą być w tej samej walucie, która jest określona na koncie. Wszystkie czeki wystawiane z tego konta muszą również mieć tę walutę.
Konto bankowe jest integralną częścią Business Central i odgrywa rolę w wielu innych możliwościach. Na poniższej ilustracji przedstawiono najważniejsze relacje:

Oznacza to, że utworzenie konta bankowego sprawia, że jest ono dostępne we wszystkich miejscach pokazanych powyżej, a także jest odzwierciedlane dla odpowiedniego konta G/L oraz na stronie Informacje o firmie.
Konto bankowe jest zwykle monitorowane codziennie, aby upewnić się, że wszelkie nowe płatności od klientów są rejestrowane tak szybko, jak to możliwe. Pomaga to upewnić się, że rzeczywisty status klientów jest odzwierciedlony w Business Central, dzięki czemu sprzedawcy, księgowi i inni pracownicy mają dostęp do odpowiednich i aktualnych informacji. W ten sposób unikają niepotrzebnych telefonów do klienta w sprawie przerośniętych faktur czy opóźnień w przesyłkach.

Innym zadaniem jest zaimportowanie płatności walutowych dostawcy ze zrealizowanymi kursami walut, aby upewnić się, że rzeczywisty status dostawców jest aktualny. Najprostszym sposobem upewnienia się, że konto bankowe jest zaktualizowane, jest skorzystanie z funkcji uzgadniania płatności. W arkuszu uzgadniania płatnościmożna importować transakcje bankowe bezpośrednio z aplikacji banku internetowego i księgować je mniej więcej automatycznie. Arkusz automatycznie identyfikuje i księguje następujące elementy:
- Polecenia zapłaty od klientów
- Płatności odbiorcy pojedynczych faktur
- Płatności ryczałtowe od klientów
- Płatności odbiorcy w walutach obcych
- Płatności od dostawców
- Płatności dostawcy w walucie obcej
- Cykliczne płatności i subskrypcje dostawców
- Opłaty i odsetki bankowe
Uzgadnianie płatności zapewnia ogromną oszczędność czasu podczas księgowania płatności przychodzących i wychodzących. Jednak transakcje na rachunku bankowym w Business Central nie są uważane za w 100% poprawne, dopóki nie uruchomisz uzgodnienia bankowego.
Uzgadnianie bankowe to sposób na upewnienie się, że konto bankowe w Business Central jest zgodne z kontem zewnętrznym w banku.

Na powyższej ilustracji lewa strona reprezentuje konto bankowe w Business Central, a prawa strona reprezentuje transakcje importowane z banku za pośrednictwem aplikacji banku internetowego. Diagram w środku pokazuje transakcje z obu stron, czyli uzgodnienie bankowe.
Z konta bankowego w Business Central większość transakcji powinna być znana fizycznemu bankowi. Jedyne wyjątki obejmują następujące przypadki:
- Korekty zamieszczone w Business Central
- Wystawione czeki, które nie zostały jeszcze spieniężyć
- Płatności dostawcy, które nie zostały zatwierdzone przez bank
Z konta fizycznego w banku cały czas przychodzą nieznane transakcje, które nie zostały zidentyfikowane w arkuszu uzgadniania płatności, takie jak:
- Subskrypcje nowych dostawców
- Płatności odbiorcy bez opisu
- Odsetki bankowe
- Opłaty bankowe
- Obciążenia kart kredytowych, które nie zostały jeszcze zgłoszone
Im lepsze informacje mapowania są dostępne w arkuszu uzgadniania płatności, tym więcej transakcji jest księgowanych automatycznie i tym łatwiejsze staje się okresowe uzgadnianie rachunków bankowych.
Ostrzeżenie
Niektóre pola mogą zawierać poufne dane, takie jak pola Nr oddziału banku,Nr konta bankowego, Kod SWIFTi Kod IBAN. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Monitorowanie poufnych pól.
Aby skonfigurować konta bankowe
- Wybierz
ikonę, wprowadź Konta bankowe, a następnie wybierz powiązane łącze. - Na stronie Konta bankowe wybierz akcję Nowy.
- W razie potrzeby wypełnij pola. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
Wskazówka
Niektóre pola są ukryte do momentu wybrania akcji Pokaż więcej, zazwyczaj dlatego, że są rzadko używane. Inne muszą być dodawane poprzez personalizację. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Personalizowanie obszaru roboczego.
Możesz utworzyć tyle kont bankowych, ile potrzebujesz dla swojej firmy. Dla każdego konta bankowego należy określić informacje, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację konta bankowego. Informacje te obejmują adres geograficzny banku, serie numerów dla różnych typów transakcji, takich jak polecenie zapłaty i polecenia przelewu, walutę, w której są określone kwoty, oraz informacje używane do importowania wyciągów bankowych. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
Uwaga
Aby wypełnić pole Saldo saldem otwarcia, należy zapisać wpis w księdze rachunku bankowego z daną kwotą. Możesz to zrobić, wykonując uzgodnienie konta bankowego. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Uzgadnianie kont bankowych. Alternatywnie można zaimplementować bilans otwarcia jako część ogólnego tworzenia danych w nowych firmach, korzystając z przewodnika migracji konfiguracji wspomaganej danymi biznesowymi. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Getting Ready for Doing Business. Aby dowiedzieć się, jak tworzyć salda otwarcia w Business Central, zobacz Jak tworzyć salda otwarcia arkusza.
Aby skonfigurować konto bankowe do importowania lub eksportowania plików bankowych
Pola na skróconej karcie Przelew na stronie Karta konta bankowego są związane z importem i eksportem plików danych i plików bankowych. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Korzystanie z rozszerzenia AMC Banking 365 Fundamentals i Konfigurowanie usługi Envestnet Yodlee Bank Feeds Service.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Konta bankowe, a następnie wybierz powiązane łącze. - Otwórz kartę konta bankowego, dla którego chcesz eksportować lub importować pliki bankowe.
- Na skróconej karcie Transfer wypełnij pola w razie potrzeby. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
Uwaga
Różne usługi eksportu plików i ich formaty wymagają różnych wartości konfiguracyjnych na stronie Karta konta bankowego. Podczas próby wyeksportowania pliku zostaniesz poinformowany o nieprawidłowych lub brakujących wartościach ustawień. Przeczytaj więc uważnie krótkie opisy pól lub zapoznaj się z powiązanymi tematami procedur. Na przykład eksportowanie pliku płatności dla północnoamerykańskiego elektronicznego transferu środków (EFT) wymaga wypełnienia zarówno pola Ostatnia opinia przekazu, jak i pola Nr tranzytowy. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Eksportowanie płatności do pliku bankowego.
Pola na skróconej karcie Transport publiczny na koncie bankowym służą różnym celom, w zależności od tego, czy płatność jest przychodząca, czy wychodząca.
Ilustracja przedstawia marszrutę płatności przychodzących:
- Transakcje są eksportowane z konta bankowego w formacie czytelnym dla człowieka .csv lub w formacie własnym banku.
- Definicja wymiany danych mapuje informacje w pliku na pola w Business Central. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie wymiany danych
- Konfiguracja eksportu/importu danych definiuje eksport lub import i łączy się z definicją wymiany danych.
- Format importu wyciągów bankowych łączy konfigurację importu z kontem bankowym.
- Płatności są importowane za pośrednictwem arkusza uzgadniania płatności lub strony Uzgadnianie konta bankowego.

Płatności przychodzące są zawsze importowane za pośrednictwem Arkusza uzgadniania płatności lub bezpośrednio na stronie Uzgadnianie konta bankowego. Natomiast płatności wychodzące mogą pochodzić z dowolnego arkusza płatności. Jedynym warunkiem wstępnym jest wybranie pola Zezwalaj na eksport płatności w odpowiedniej partii arkusza płatności.
Ilustracja przedstawia marszrutę płatności wychodzących:
- Transakcje wypełnione w arkuszu płatności, który został przygotowany do eksportowania płatności do złożenia.
- Format importu wyciągów bankowych łączy konfigurację importu z kontem bankowym
- Konfiguracja eksportu/importu danych definiuje eksport lub import i łączy się z definicją wymiany danych.
- Definicja wymiany danych mapuje informacje w pliku na pola w Business Central. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Konfigurowanie wymiany danych
- Płatności są eksportowane z arkusza płatności i importowane na konto bankowe

Aby skonfigurować konta bankowe dostawcy do eksportowania plików bankowych
Pola na skróconej karcie Przelew na stronie Karta konta bankowego dostawcy są związane z eksportem źródeł danych i plików bankowych. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Korzystanie z rozszerzenia AMC Banking 365 Fundamentals i Eksportuj płatności do pliku bankowego.
- Wybierz
ikonę, wprowadź Dostawcy, a następnie wybierz powiązane łącze. - Otwórz kartę dostawcy, na którego konto bankowe będą eksportować pliki banku płatności.
- Wybierz akcję Konta bankowe.
- Z listy Kont bankowych dostawcówwybierz odpowiednie konto bankowe lub dodaj nowe konto bankowe.
- Na stronie Karta konta bankowego dostawcy na skróconej karcie Przelew wypełnij pola w razie potrzeby. Najedź kursorem na pole, aby przeczytać krótki opis.
Ostrzeżenie
Niektóre pola na koncie bankowym dostawcy zawierają poufne dane, takie jak pola Nr oddziału banku,Nr konta bankowego, Kod SWIFTi Kod IBAN. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz Monitorowanie poufnych pól.
Zmiana konta bankowego
Jeśli chcesz użyć innego konta bankowego dla swojej firmy, musisz utworzyć nowe konto bankowe w Business Central. Zalecamy, aby nie zastępować po prostu informacji o koncie, z którego obecnie korzystasz, ponieważ może to spowodować nieprawidłowe dane. Na przykład saldo otwarcia może być nieprawidłowe lub plik danych banku może przestać działać poprawnie. Ważne jest, aby bieżące i nowe konta były oddzielone.
Po utworzeniu nowego konta bankowego należy również utworzyć nową grupę księgowania bankowego i przypisać ją do nowego konta księgi głównej. Można ponownie użyć istniejącej grupy księgowania bankowego, a transakcje bankowe będą księgowane na tych samych kontach księgi głównej, co inne konta bankowe, które współużytkują grupę księgowania bankowego. Zaleca się jednak utworzenie nowej grupy księgowania bankowego i konta księgi głównej, aby ułatwić uzgadnianie.
Uwaga
Pamiętaj, że informacje o koncie bankowym na otwartych fakturach sprzedaży nadal pokazują oryginalne konto bankowe. W związku z tym płatności prawdopodobnie nadal będą księgowane na tym rachunku. Zalecamy, aby oba konta były aktywne przez pewien czas po wprowadzeniu zmiany.
Aby uzyskać bardziej skondensowany widok kont gotówkowych w raportowaniu finansowym, użyj kont Suma wstępna i Suma końcowa w planie kont, wierszy Sumowanie w harmonogramach kont lub kategorii kont G/L. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz sekcję Analiza biznesowa i raportowanie finansowe.
Zobacz też
Konfigurowanie bankowości
Konfigurowanie grup publikowania
Pogodzenie rachunków bankowych
Skonfiguruj usługę Envestnet Yodlee Bank Feeds Service
Polecenie zapłaty SEPA w Business Central
Aby skonfigurować konto bankowe dla polecenia zapłaty
SEPAAby skonfigurować konto bankowe dla przelewu SEPA
Doceń płatności za pomocą rozszerzenia AMC Banking 365 Fundamentals lub przelewu
SEPAUzgadnianie
płatnościOpis księgi głównej i Głównego Wykonawcy Funkcji
Współpraca z Business Central